اجتماعی

مطالب درباره اتفاقات روز جامعه

اجتماعی

مطالب درباره اتفاقات روز جامعه

مطالب درباره بلاکچین تلگرام .قیمت دلار.تلگرام.اینستاگرام. اتفاقات روز دنیا.اتفاقات جنجالی فوتبال.مسابقات جام جهانی و...

بایگانی

۲۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

طلا

۳۱
خرداد

پیش‌بینی‌های متعددی درباره وضعیت بازار طلا و افزایش قیمت طلا در سال ۲۰۱۸ مطرح می‌شود اما وقایع مختلف سیاسی و غیرسیاسی مدام بر این بازار تأثیر می‌گذارند. برای نمونه برنامه‌های تازه دونالد ترامپ، ریاست جمهوری ایالت متحده آمریکا، درباره مالیات‌ها باعث تأثیراتی بر افزایش قیمت طلا در سال ۲۰۱۸ خواهد شد. افزایش میزان سود بانکی و تغییرات مثبتی که در اقتصاد چین و هند رخ داده است هم بی‌تأثیر نخواهند بود.

از سوی دیگر، وضعیت سیاسی خاورمیانه همیشه متلاطم، تهدیدات کره شمالی و آمریکا، تغییرات نرخ دلار به دلایل مختلف را رقم می‌زند و بنابراین همان طور که کارشناسان خبره می‌گویند، با وجود تمام تجزیه و تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های گوناگونی که می‌شود، هم‌چنان نمی‌توان نظرات قطعی و احکامی کلی درباره افزایش قیمت طلا عنوان کرد.

در چند وقت اخیر، تغییرات تازه‌ای در بازار طلا رخ داده است. متخصصان و کارشناسان در این حوزه بوی بهبود از اوضاع جهان می‌شنوند و پیش‌بینی می‌شود که افزایش قیمت طلا در سال ۲۰۱۸، حدسی درست از آب درخواهد آمد.

افزایش قیمت طلا در سال ۲۰۱۸ چگونه پیش خواهد رفت؟

افزایش قیمت طلا در سال ۲۰۱۸ ، احتمالا به گونه‌ای خواهد بود که هر اونس از این فلز گران‌بها به مبلغ ۱۷۰۰ دلار می‌شود. اگر این رقم پیش‌بینی صحیح از آب دربیاید، یعنی افزایش قیمت طلا نسبت به نرخ فعلی ۱۲۵۰ دلار به ازای هر اونس، ۴۵۰ دلار می‌شود.

در ماه‌های گذشته افت قیمت طلا به خاطر استقبال سرمایه‌گذاران از خرید سهام  برای حفظ موقعیت خود در برابر افزایش نرخ مالیاتی ترامپ بوده است اما روند کاهش و افت اقبال به سوی طلا بر اساس پیش‌بینی‌ها متوقف خواهد شد. باید دید که بازار طلا در سال ۲۰۱۸ چگونه پیش می‌رود؟به نظر می‌رسد که طلا در حال بازگشت به موقعیتی است که از آن به عنوان سرمایه‌گذاری امن و خوب یاد می‌شود. البته سرمایه‌گذاری روی بازار طلا همواره حالت امن و آرامی دارد و نوسانات بازار آن نمی‌تواند خسارات و ضررات زیادی به سرمایه شما وارد کند اما این طور که نظرسنجی‌های مختلف از کشورهای مختلف نشان می‌دهد، احتمالا در سال آینده بازار طلا تغییرات مثبتی را تجربه خواهد کرد.

واقعیت این است که افزایش نرخ بانکی برای افزایش ارزش دلار آن‌طور که بانک مرکزی ایالت متحده آمریکا وعده داده بود، پیش نرفته است و از همین رو این تغییرات، موجبات افزایش قیمت طلا در سال ۲۰۱۸ را فراهم کرده‌اند. بعید است که تغییرات نرخ بانکی در حدی که قبلا از سوی بانک مرکزی وعده آن داده شده بود، پیش برود. به همین دلیل دلار افزایش نخواهد یافت و تقاضا برای سرمایه‌گذاری روی طلا بیشتر و بیشتر خواهد شد.

نظرات مختلف درباره بازار طلا

افزایش قیمت طلا و نظر کارشناسان

دسته دیگری از پیش‌بینی‌ها هم وجود دارد. عده‌ای معتقد هستند که با وجود کاهش نرخ سودها، احتمالا تورم به معادلات بازمی‌گردد و تغییراتی را تحمیل خواهد کرد. با وجود تورم احتمال این که قیمت کالاهای اساسی با افزایش روبرو شود هم وجود خواهد داشت. از همین رو افزایش قیمت طلا در سال ۲۰۱۸ هم موضوعی چالش‌برانگیز می‌شود.

وجود و وقوع تورم باعث می‌شود تا خریداران به بازار بیایند و معمولا در شرایطی که قیمت‌ها با تورم و نوسان رو به رو است، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که به سمت بازار طلا روانه بشوند.  از سوی دیگر پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که روند تغییرات ارزهای مجازی و دیجیتال و بازار سرمایه هم با افت‌هایی روبرو خواهد بود و همین موضوع تغییرات مثبتی در بازار طلا به وجود خواهد آورد.

وقایع ژئوپلتیک و فعالیت‌های کشورهایی نظیر چین و هند هم در بازار طلا و سهام باعث افزایش قیمت طلا خواهند شد. تقاضاها از سوی این دو کشور به علت رشد اقتصادی که تجربه گرده‌اند، بالاتر می‌رود و افزایش تقاضا بازار طلا را هم بی‌نصیب نخواهد گذاشت. در واقع با وجود بهبود و رشد اقتصادی در چین و هند، استطاعت لازم برای خرید طلا و سرمایه‌گذاری امنی که ارائه می‌دهد به وجود می‌آید و بازارهای نوظهور هم رشد را تجربه می‌کنند.

عوامل گوناگون دخیل در افزایش قیمت طلا

از سوی دیگر وعده‌های دونالد ترامپ درباره برخی از سرمایه‌گذای‌ها و بازار سرمایه کاملا درست پیش نرفته است و همین موضوع، نگاه‌ها را به سمت بازار طلا چرخانده است. البته تغییرات و تهدیدات ژئوپلتیکی همواره وجود دارند و می‌توانند تا حد زیادی بر بازار طلا و سایر بازارها تأثیرگذار باشند. مانند دندان تیز کردن کره شمالی و ایالت متحده آمریکا برای هم که مشخص نیست تهدیدات و رجزخوانی ها نهایتا به کجا خواهد کشید.


به طور کلی عواملی نظیر سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی، تورم، تغییرات سیاسی، رشد اقتصادی و غیره بر تغییرات قیمت طلا تأثیرگذار هستند و تغییرات در روند هر یک از این موارد می تواند بازار طلا را دستخوش تغییرات گوناگونی کند.همان‌طور که عنوان شد، طلا و ارزهای مجازی نظیر بیت کوین تقریبا کارکرد مشابهی دارند و از همین‌رو با افت نسبی ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین در سال آتی، طلا و سرمایه‌گذاری روی آن احتمالا با استقبال بیشتری مواجه خواهد شد.

ساز و کار تغییرات قیمت طلا

تقاضا کلید اصلی تغییرات در قیمت طلا است. تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار طلا نقش مهم‌تری از بازار جواهرات ایفا می‌کند. از دهه ۹۰ میلادی به بعد طلا کارکرد خود را به عنوان ماده‌ای خام از دست داده است. بر اساس صحبت‌های کارشناسان و تحلیل‌گران مختلف، هزینه‌های تولید نقش چندانی در قیمت نهایی طلا در بازار ندارد.


در میان پیش‌بینی‌های گوناگونی که صورت می‌گیرد، برخی از متخصصان معتقد هستند که علیرغم نظر عمومی بر عدم افزایش و ثبات منطقی دلار، به احتمال زیاد دلار ایالت متحده آمریکا افزایش را تجربه خواهد کرد و این افزایش اجازه تغییر زیاد مصبت قیمت در طلا را نخواد داد.عدم افزایش نرخ سود بانکی از سوی بانک مرکزی ایالت متحده آمریکا و واهمه‌ای که از ایجاد تورم دارند باعث شده است تا نرخ سودها افزایش چندانی را تجربه نکند و از همین رو افزایش قیمت طلا به عنوان بازار امن سرمایه‌گذاری صورت بگیرد. پیش‌بینی‌های دیگر نشان می‌دهد که قیمت دلار نسبت به سایر ارزها مانند ین کاهش پیدا خواهد کرد.

در هر حال باید دید که در سال آینده، چه تغییرات مختلفی به وقوع خواهد پیوست و چگونه تلاطمات مختلف سیاسی  اجتماعی و حتی زیست‌محیطی اقتصاد را تعییر می‌دهد و با چالش ها و نوسانات روبرو می‌کند و افزایش قیمت طلا در سال ۲۰۱۸ محقق خواهد شد یا خیر.

اگر علاقمند به سرمایه‌گذاری روی طلا هستید با استفاده از خدمات خرید و فروش انواع سکه‌های بانکی با بالاترین قیمت خرید و پایین‌ترین قیمت فروش در صرافی ستاره سهیل، می‌توانید اقدام به خرید سکه کنید.


  • میثم عابدی

مالیات

۳۱
خرداد

مالیات


مالیات بر حسب تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) پرداختی است الزامی و بلاعوض. مالیات ممکن است به شخص، مؤسسه، دارایی و غیره تعلق گیرد. چنین تعریفی پرداخت‌های تأمین اجتماعی را هم در بر می‌گیرد، حال آن که بر حسب مقررات و عرف مالیاتی ایران اصطلاح مالیات پرداخت‌های اخیر را شامل نمی‌گردد.

مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌گردد زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته‌است.

اقتصاددانان معمولاً از مالیات بر مصرف در مقابل مالیات بر درآمد حمایت می‌کنند، به عنوان مثال سیگار از جمله کالاهایی است که دولت‌ها برای جلوگیری از مصرف آن مالیات‌های سنگین بر آن وضع می‌کنند، یا مالیات بر مصرف گازوئیل. بر اساس گزارشی که بنیاد خیریه بلومبرگ به تازگی توسط رویترز منتشر کرده‌است، صنعت تنباکو ۱۰ درصد درآمدهای مالیاتی چین را به خود اختصاص داده،شرکت‌های دخانیات مانند فیلیپ موریس حدود ۶ میلیون اندونزیایی را تحت استخدام دارند و به تنهایی بیش از شش میلیارد دلار مالیات غیرمستقیم به صندوق دولت می‌پردازد. دولت‌ها برای جبران هزینه‌های خدماتی که به شهروندان انجام می‌دهند. از طریق وضع مالیاتی اقدام می‌نمایند و البته هدف از وضع مالیاتی برای اغلب کشورها جبران هزینه نیست زیرا از طریق مالیات نقدینگی دچار تغییرات می‌شود که بعد از جبران هزینه مهمترین عامل وضع مالیاتی می‌باشد.


انواع مالیات


مالیات مستقیم

مالیات مستقیم را می‌توان مالیات بر درآمدها، سود یا مالیات بر ثروت و امثال آن نیز نامید. این مالیات بطور مستقیم از درآمد یا دارایی افراد حقیقی و حقوقی اخذ می‌شود.

مالیات بر درآمد

شامل:

  1. مالیات بر درآمد املاک
  2. مالیات بر درآمد حقوق
  3. مالیات بر درآمد مشاغل
  4. مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی
  5. مالیات بر درآمد اتفاقی
  6. مالیات بر درآمد کشاورزی
  7. مالیات بر درآمد منابع مختلف

مالیات بر دارائی

شامل :

  1. مالیات بر ارث
  2. حق تمبر
  3. مالیات سالانه املاک
  4. مالیات بر اراضی بایر
  5. مالیات بر مستغلات مسکونی خالی

مالیات غیر مستقیم


مالیات غیر مستقیم مالیاتهایی هستند که پرداخت‌کننده آن فرد معینی نیست و دارای قابلیت انتقال بالایی است. مالیات غیر مستقیم، روی مصرف کالاها و فعالیتهایی وضع می‌شود که بطور غیر مستقیم روی درآمد مؤثر می‌باشد.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات بر مصرف است که در زنجیره واردات، تولید و توزیع بر حسب درصدی از ارزش کالا و خدمات مشمول دریافت می‌شود. این مالیات نخستین بار توسط فون زیمنس در سال ۱۹۵۱ به منظور فائق آمدن بر مسائل مالی کشور آلمان طرح‌ریزی گردید، لیکن به رغم علاقه و تمایل شدید کشورهایی نظیر آرژانتین و فرانسه در خصوص آگاهی از چگونگی ساختار آن، این مالیات بطور رسمی تا سال ۱۹۵۴ به مرحله اجرا در نیامد. از سال ۱۹۵۴به بعد، برزیل، فرانسه، دانمارک و آلمان در زمره نخستین کشورهایی بودند که این مالیات را در نظام مالیاتی کشور خود معرفی نمودند. کره جنوبی نخستین کشور آسیایی است که درسال ۱۹۷۷ با کمک صندوق بین‌المللی پول توانست این مالیات را در نظام مالیاتی خود پیاده نماید و بدنبال آن کشورهای ترکیه، پاکستان، بنگلادش و لبنان نیز اقدام به اجرای این مالیات نمودند. هم اکنون بیش از ۱۴۰ کشور جهان از سیستم مالیات بر ارزش افزوده بهره‌مند هستند.


مواد و بندهای مهم قانونی در بخش مالیات بر درآمد مشاغل پس از اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم 


 1)اشخاص مشمول مالیات بر درآمد مشاغل:


شخص یا اشخاص حقیقی که از طریق اشتغال به مشاغل یا به عناوین دیگر غیر از موارد مذکور در سایر فصل‌های این قانون نظیر فصل درآمد اجاره املاک، درآمد حقوق و… در ایران درآمد تحصیل کنند. پس از کسر معافیت‌های مقرر در قانون مذکور مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می‌باشند. (ماده ۹۳)


۲) درآمد مشمول مالیات صاحبان مشاغل:


درآمد مشمول مالیات مشاغل عبارت است از کل فروش کالا و خدمات به اضافه سایر درآمدهای آنان که مشمول مالیات فصول دیگر شناخته نشده پس از کسر هزینه‌ها و استهلاکات مربوط طبق مقررات فصل هزینه‌های قابل قبول و استهلاکات. (ماده ۹۴)


۳) تکالیف و وظایف صاحبان مشاغل در قانون مالیات‌های مستقیم:


وظایف و تکالیف متعددی برای صاحبان مشاغل پیش‌بینی شده است که در ذیل به اهم آنها اشاره می‌شود.


۱-۳ نگهداری اسناد و مدارک:


صاحبان مشاغل موضوع این فصل موظف‌اند، دفاتر و یا اسناد و مدارک حسب مورد را که با رعایت اصول و ضوابط مربوط از جمله اصول و ضوابط مربوط به تنظیم دفاتر تجاری موضوع قانون تجارت در خصوص تجار تنظیم می‌گردد برای تشخیص درآمد مشمول مالیات، نگهداری و اظهارنامه مالیاتی خود را بر اساس آن‌ها تنظیم کنند. آیین‌نامه اجرایی مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روش‌های نگهداری آن‌ها اعم از ماشینی (مکانیزه) و دستی و نمونه اظهارنامه مالیاتی با توجه به نوع و حجم فعالیت حسب مورد برای مودیان مذکور و نیز نحوه ارایه آن‌ها برای رسیدگی و تشخیص درآمد مشمول مالیات به مراجع ذی‌ربط، حداکثر ظرف مدت شش‌ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون (۱۳۹۵/۰۱/۰۱) توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می‌شود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد. (ماده ۹۵)


۲-۳ مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی مشاغل:


صاحبان مشاغل مکلف‌اند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌های شغلی خود را در یک سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق نمونه‌ای که وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهدشد، تنظیم و تا آخر خرداد ماه سال بعد از طریق سامانه پرداخت الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس WWW.TAX.GOV.IR ارائه و مالیات متعلق را به نرخ مذکور در ماده ۱۳۱ قانون مذکور پرداخت نمایند. و در مواردی که امکان ارائه اظهارنامه مالیاتی به صورت الکترونیکی فراهم نباشد، مودیان می‌توانند از طریق پست نسبت به ارسال آن اقدام کنند.


همچنین سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروه‌هایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آن‌ها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مذکور را به‌صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مودی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.


حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم‌شده در موعد مقرر نخواهد بود. (ماده ۱۰۰ و تبصره آن) ضمنا در مضاربه، عامل (مضارب) مکلف است در موقع تسلیم اظهارنامه علاوه بر پرداخت مالیات خود مالیات درآمد سهم صاحب سرمایه را بدون رعایت معافیت ماده (۱۰۱) قانون مالیات‌ها کسر و به عنوان مالیات علی‌الحساب سرمایه حساب مالیاتی واریز و رسید آن را به اداره امور مالیاتی ذیربط و صاحب سرمایه ارایه نماید. چنانچه صاحب سرمایه بانک باشد تکلیف کسر مالیات صاحب سرمایه از عامل یا مضارب ساقط است. (ماده ۱۰۱)


۳-۳ مهلت قانونی اعلام شروع فعالیت:


صاحبان مشاغل مکلف‌اند ظرف چهارماه از تاریخ شروع فعالیت مراتب را کتبا به اداره امور مالیاتی محل اعلام نمایند. در صورتیکه از انجام این تکلیف در مهلت مقرر خودداری نمایند مشمول جریمه‌ای معادل ده درصد (۱۰%) مالیات قطعی و نیز موجب محرومیت از کلیه تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی تا تاریخ شناسایی توسط اداره امور مالیاتی خواهد بود. این حکم در مورد صاحبان مشاغلی که برای آنها از طرف مراجع ذیربط پروانه یا مجوز فعالیت صادر گردیده‌است، نخواهد بود. (تبصره ۳ ماده ۱۷۷)


در صورتی‌که مودی محل‌های متعدد برای سکونت خود داشته‌باشد مکلف است یکی از آنها را به عنوان محل سکونت اصلی معرفی نماید وگرنه اداره امور مالیاتی می‌تواند هر یک از محل‌های سکونت مودی را محل سکونت اصلی تلقی نماید.


۴-۳ تکالیف و وظایف وکلا:


وکلای دادگستری و کسانی که در محاکم اختصاصی وکالت می‌کنند مکلف‌اند در وکالت‌نامه‌های خود رقم حق‌الوکاله‌ها را قید کنند و معادل پنج درصد (۵%) آن بابت علی‌الحساب مالیاتی روی وکالت‌نامه تمبر الصاق و ابطال نمایند که در هر حال مبلغ تمبر حسب مورد نباید کمتر از میزان مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم باشد.


۵-۳ ارسال صورت معاملات فصلی اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل:


موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت‌نام در نظام مالیاتی می‌شوند، مکلف‌اند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها و قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به‌صورت الکترونیکی از طریق سامانه WWW.TAX.GOV.IR یا با لوح فشرده (CD) به سازمان مذکور ارائه کنند. عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود، حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو درصد (۲%) مبلغ مورد معامله می‌شود. عدم ارائه فهرست معاملات انجام‌شده به سازمان امور مالیاتی کشور از طریق روش‌هایی که تعیین می‌شود مشمول جریمه‌ای معادل یک درصد (۱%) معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است، می‌باشد. (ماده ۱۶۹)


۶-۳ نصب صندوق مکانیزه فروش:


صاحبان مشاغل موظف‌اند از سامانه «صندوق فروش (صندوق مکانیزه فروش)» و تجهیزات مشابه استفاده کنند و مراتب را جهت درج در پرونده مالیاتی اعلام کنند. معادل هزینه‌های انجام شده بابت خرید، نصب و راه‌اندازی تجهیزات فوق اعم از نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از مالیات قطعی‌شده مودیان مزبور در اولین سال استفاده و یا سال‌های بعد آن قابل کسر است. (تبصره ۲ ماده ۱۶۹) لیست اسامی مشمولان نصب صندوق مکانیزه فروش، بخشنامه و دستورالعمل اجرایی آن از طریق سایت مالیات بر ارزش افزوده به آدرس WWW.VAT.IR در دسترس می‌باشد. چنانچه مشمولین استفاده از صندوق‌های مذکور نسبت به نصب و راه‌اندازی و اعلان آن اقدام نکنند مشمول برخورداری از معافیت سالانه نمی‌باشند.


۴) تسهیلات و امتیازات:


قانون‌گذار معمولا برای تشویق آن‌دسته از فعالان اقتصادی که با رعایت قوانین و مقررات به تحقق درآمدهای مالیاتی کمک نمایند تسهیلات و امتیازات خاصی را پیش‌بینی نموده که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.


۱-۴ میزان معافیت صاحبان مشاغل:


درآمد سالانه مشمول مالیات صاحبان مشاغل که اظهارنامه مالیاتی خود را طبق مقررات در موعد مقرر تسلیم کرده‌اند تا میزان معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌ها از پرداخت مالیات؛ مالیات معاف و مازاد آن به نرخ‌های مذکور در ماده (۱۳۱) قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات خواهد بود شرط تسلیم اظهارنامه برای استفاده از معافیت فوق نسبت به عملکرد سال ۱۳۸۲ به بعد جاری است. ضمنا در مشارکت‌های مدنی اعم از اختیاری و قهری شرکا حداکثر از دو معافیت استفاده خواهند کرد و مبلغ معافیت بطور مساوی بین آنان تقسیم و باقی‌مانده سهم هر شریک جداگانه مشمول مالیات خواهد بود شرکایی که با هم رابطه زوجیت دارند فقط از یک معافیت برخوردار می‌باشند. گفتنی است در صورت فوت یکی از شرکا وراث وی به عنوان قائم مقام قانونی از معافیت مالیاتی سهم متوفی در مشارکت به شرح فوق استفاده نموده و این معافیت به طور مساوی بین آنان تقسیم و از درآمد سهم هر کدام کسر خواهدشد. درصورتی‌که هر شخص حقیقی دارای بیش از یک واحد شغلی باشد، مجموع درآمد واحدهای شغلی وی با کسر فقط یک معافیت موضوع این ماده مشمول مالیات به نرخ‌های مذکور در ماده (۱۳۱) این قانون می‌شود. (ماده ۱۰۱ و تبصره‌های آن)


۲-۴ جایزه خوش‌حسابی صاحبان مشاغل:


چنانچه طی سه سال متوالی ترازنامه و حساب سود و زیان و دفاتر و مدارک آنان مورد قبول قرار گرفته‌باشد و مالیات هر سال را در سال تسلیم اظهارنامه بدون مراجعه به هیات‌های حل اختلاف مالیاتی پرداخت کرده‌باشند معادل پنج درصد (۵%) اصل مالیات سه سال مذکور علاوه بر استفاده از مزایای مقرر در ماده (۱۹۰) قانون مالیات‌ها بعنوان جایزه خوش‌حسابی از محل وصولی‌های جاری پرداخت یا در حساب سنوات بعد آنان منظور خواهد شد. (ماده ۱۸۹)


۳-۴ جایزه یک درصدی علی‌الحساب پرداختی بابت مالیات عملکرد:


هر سال مالی قبل از سررسید مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم برای پرداخت مالیات عملکرد موجب تعلق جایزه‌ای معادل یک درصد (۱%) مبلغ پرداختی به ازای هر ماه تا سررسیدمقرر خواهدبود. که از مالیات متعلق همان عملکرد کسر خواهدشد.


۵) تعیین درآمد مشمول مالیات:


صاحبان مشاغل تا قبل از آخرین اصلاحیه قانون مالیات‌ها مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ به دو طریق رسیدگی به دفاتر و روش علی الراس، درآمد مشمول مالیات صاحبان مشاغل تعیین و تشخیص می‌شد بدین ترتیب که صاحبان مشاغل که مکلف به نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک بودن، در صورتیکه دفاتر و اسناد و مدارک را طبق آیین‌نامه تحریر دفاتر و اصول و موازین استانداردهای حسابداری نگهداری و عمل می‌کردند، درآمد مشمول مالیات آنان از طریق رسیدگی به دفاتر تعیین می‌شد. در گذشته مودیانی که به برخی از تکالیف خود از جمله تسلیم اظهارنامه، ترازنامه، حساب سود و زیان ارایه دفاتر قانونی و اسناد و مدارک عمل نمی‌کردند درآمد مشمول مالیات آنان از طریق علی‌الراس تعیین می‌شد. اما از آنجاییکه این روش آثار و تبعات نامطلوبی به همراه داشت، قانون‌گذار در آخرین اصلاحیه قانون مالیات‌ها تصمیم به حذف این روش گرفت. به‌منظور آشنایی بیشتر در ادامه به اصلاح ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم اشاره خواهد شد. درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع قانون مذکور که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی می‌باشند به استناد اظهارنامه مالیاتی مودی که با رعایت مقررات مربوط تنظیم و ارایه‌شده و مورد پذیرش قرارگرفته‌باشد، خواهدبود. سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند اظهارنامه‌های مالیاتی دریافتی را بدون رسیدگی قبول و تعدادی از آن‌ها را بر اساس معیارها و شاخص‌های تعیین‌شده و یا به‌طور نمونه انتخاب و برابر مقررات مورد رسیدگی قرار دهد. درصورتی‌که مودی از ارایه اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی و مطابق با مقررات خودداری کند، سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به تهیه اظهارنامه مالیاتی برآوردی براساس فعالیت و اطلاعات اقتصادی کسب‌شده مودیان از طرح جامع مالیاتی و مطالبه مالیات متعلق به‌موجب برگ تشخیص مالیات اقدام می‌کند. در صورت اعتراض مودی چنانچه ظرف مدت سی‌روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات، نسبت به ارایه اظهارنامه مالیاتی مطابق مقررات مربوط اقدام کند، اعتراض مودی طبق مقررات قانون مالیات‌ها مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، این حکم مانع از تعلق جریمه‌ها و اعمال مجازات‌های عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی نیست. حکم موضوع تبصره ماده (۲۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم در اجرای این ماده جاری است. سازمان امور مالیاتی کشور موظف است حداکثر ظرف مدت سه سال از تاریخ ابلاغ این قانون، بانک اطلاعات مربوط به‌نظام جامع مالیاتی را در سراسر کشور مستقر و فعال نماید. در طی این مدت، در ادارات امور مالیاتی که نظام جامع مالیاتی به‌صورت کامل به اجرا درنیامده است، مواد (۹۷)، (۹۸)، (۱۵۲)، (۱۵۳)، (۱۵۴) و (۲۷۱) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۸۰ مجری خواهد بود. (ماده ۹۷ و تبصره آن)


۶) جرایم مالیاتی صاحبان مشاغل:


قانون‌گذار برای استقرار عدالت و رعایت انصاف میان مودیانی که به تکالیف و وظایف خود عمل کرده و فعالان اقتصادی که از مسئولیت‌های خویش سرپیچی می‌کنند تفاوت قایل است بدین معنی که برای دسته اول امتیازات و تسهیلات خاصی را در نظر گرفته و در مقابل برای گروه دوم جرایم سختی را پیش‌بینی کرده‌است.


۱-۶ جریمه دیرکرد:


درصورتیکه فعالان اقتصادی پس از موعد مقرر مالیات خویش را پرداخت کنند، موجب تعلق جریمه‌ای معادل دو و نیم درصد (۵/۲%) مالیات به ازای هر ماه تاخیر در پرداخت مالیات خواهدبود. مبدا احتساب جریمه در مورد مودیانی که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی هستند نسبت به مبلغ مندرج در اظهارنامه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم آن و نسبت به مابه‌الاختلاف از تاریخ مطالبه و در مورد مودیانی که از تسلیم اظهارنامه خودداری نموده یا اصولا مکلف به تسلیم اظهارنامه نیستند، تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه یا سررسید پرداخت مالیات حسب مورد می‌باشد.


۲-۶ جریمه عدم تسلیم اظهارنامه:


در کلیه مواردی که مودی یا نماینده او که بموجب مقررات قانون مالیات‌ها از بابت پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی است، چنانچه نسبت به تسلیم آن در موعد مقرر اقدام نکند، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل سی درصد (۳۰%) مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیات‌های مستقیم و ده درصد (۱۰%) مالیات متعلق برای سایر مودیان می‌باشد. (ماده ۱۹۲)


۳-۶ جریمه عدم ارائه دفاتر و اسناد حسابداری:


نسبت به مودیانی که به موجب این قانون و مقررات مربوط به آن مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند در صورت عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان یا عدم ارایه دفاتر مشمول جریمه‌ای معادل بیست درصد (۲۰%) مالیات برای هر یک از موارد مذکور خواهند بود. (ماده ۱۹۳)


 


۴-۶ جریمه تخلف در قبال اشخاص ثالث:


هر شخص حقیقی یا حقوقی که به‌ موجب مقررات این قانون مکلف به کسر و ایصال مالیات مودیان دیگر است درصورت تخلف از انجام وظایف مقرره علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مودی در پرداخت مالیات خواهد داشت، مشمول جریمه‌ای معادل ده درصد مالیات پرداخت نشده در موعد مقرر و دو و نیم درصد (۵/۲%) مالیات به ازای هر ماه نسبت به مدت تاخیر از سررسید پرداخت، خواهد بود. چنانچه مالیات توسط دریافت‌کننده وجوه پرداخت شود، در این صورت جریمه دو و نیم‌ (۵/۲%) درصد موضوع این ماده تا تاریخ پرداخت مالیات توسط مودی مزبور از مکلفین به کسر و ایصال مالیات، مطالبه و وصول خواهد شد.

  • میثم عابدی

با شکست تیم ملی ایران در مقابل اسپانیا شانس صعود از گروه B برای مردان کی‌روش کم شده است اما همچنان سرنوشت صعود در دست بازیکنان تیم ایران است.

با این نتیجه حالا اسپانیا و پرتغال هر دو با ۴ امتیاز و تفاضل گل مثبت ۱ در کنار یکدیگر در صدر جدول قرار می‌گیرند و ایران با ۳ امتیاز در رده سوم گروه قرار گرفته است.

اکنون هرچند کار برای صعود ایران سخت شد، اما همچنان سرنوشت صعود دست ملی پوشان ایران است.

مردان کی‌روش در بازی آخر در دو صورت صعود خواهند کرد.

پیروزی برابر پرتغال

اگر ایران در مقابل پرتغال با هر نتیجه‌ای پیروز شود، به مرحله بعد صعود خواهد کرد. از آن طرف نتیجه‌ای که اسپانیا مقابل مراکش می‌گیرد تعیین‌کننده سرگروه خواهد بود. اگر ایران بتواند پرتغال را شکست دهد، با ۶ امتیاز به عنوان تیم اول یا دوم به مرحله بعد راه خواهد یافت.

تساوی با پرتغال

ایران حتی این شانس را هم دارد که با تساوی مقابل پرتغال به مرحله بعد راه یابد. اما برای این کار اما و اگرهای زیادی لازم است. ایران اگر با پرتغال مساوی کند، از آن‌طرف اسپانیا باید با حداقل اختلاف دو گل مقابل مراکش بازنده باشد تا ملی پوشان ایران، بتوانند با تفاضل گل -۱ در مقابل تفاضل گل -۲ اسپانیا به عنوان تیم دوم به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی 2018 روسیه صعود کنند.

  • میثم عابدی

تاریخچه تهران


تهران در گذشته یکی از روستاهای ری بوده‌است، ری مادر تهران است. پیشینهٔ سکونت در ری به ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد بازمی‌گردد. در دی ماه ۱۳۹۳ اسکلت یک انسان در منطقه مولوی تهران متعلق به حدود ۷۰۰۰ سال پیش کشف گردید.اسکلت هفت هزارساله یک زن که در حفاری فاضلاب در محله مولوی تهران کشف و به وسیله رایانه تصویر سازی شد، گمانه زنی‌ها در مورد تاریخ تهران را دچار تحول کرد.

ری که در تقاطع محورهای قزوین، خراسان، مازندران، قم، گیلان و ساوه واقع شده به سبب مرکزیت مهم سیاسی، بازرگانی، اداری و مذهبی از قدیم مورد نظر بوده و مدعیان همواره این مرکز راهبردی را مورد تهاجم و حمله قرار می‌داده‌اند.

روستای تهران به واسطه برخورداری از مغاک‌ها و حفره‌های زیر زمینی و مواضع طبیعی فراوان و دشواری نفوذ در آن‌ها پناهگاه خوبی برای دولت مردان و دیگر اشخاصی بوده که احتمالاً مورد پیگرد مدعیان قرار داشته‌اند.


در مقطعی کاروان‌های بزرگ که از محورهای مورد بحث عبور می‌کردند شکارهای سودمندی بودند و بعضاً مورد حمله چپاول راه زنان واقع می‌شدند. در این بین بخشی از روستای تهران کانون چپاولگران و نهانگاه کالاهای دزدیده‌شده بود و این وضع تا زمان شاه تهماسب صفوی که قزوین را به عنوان پایتخت خود انتخاب نمود ادامه داشت. 

تهران در برابر حملهٔ افغان‌ها (پشتون‌ها) ایستادگی زیادی کرد و به همین خاطر آن‌ها پس از تصرف تهران این شهر را ویران کردند و باغ‌ها و تاکستان‌های آن را از میان بردند در زمان نادرشاه تهران دوباره نام و نشانی یافت و در همین شهر بود که نادرشاه رهبران بزرگ شیعه و سنی را گرد هم آورد و پیشنهاد اتحاد اسلامی و رفع اختلاف‌ها را به آن‌ها داد.تا پیش از کشف تمدّن قیطریّه و هم چنین کشف آثاری در تپّه‌هایعباس‌آباد، گمان می‌رفت پیشینهٔ تاریخی نواحی محدوده این شهر به آثار یافت‌شده در شهر ری محدود می‌شود، ولی اکتشافات باستان‌شناسی در تپّه‌های عباس‌آباد، بوستان پنجم خیابان پاسداران و درّوس، نشان داده آبادی‌های ناحیهٔ تاریخی قصران، دوره‌ای درخشان از استقرار اقوام کهن و خلّاقیّت‌های فرهنگی را پشت سر گذارده‌اند. در فارسنامهٔ ابن بلخی نیز که مربوط به سال‌های ۵۰۰ تا ۵۱۰ هجری قمری‌است. از شهر تهران به دلیلانارهای مرغوبش یاد شده‌است. اگرچه در آثار مکتوب کهن از تهران پیش از اسلام نام برده نشده‌است، امّا حفّاری‌های باستان‌شناسی ۱۳۲۱ خورشیدی در روستا‍ی درّوس  شمیراننشان می‌دهد که در این ناحیه، در هزارهٔ دوّم پیش از میلاد، مردمی متمدّن زندگی می‌کرده‌اند. تهران در قدیم روستایی نسبتاً بزرگ بود که بین شهر بزرگ و معروف آن زمان، شهر ری و کوهپایه‌های البرز قرار داشت. نخستین بار نام آن در ذکر زندگینامهٔ ابوعبدالله حافظ تهرانی متولد ۱۸۴ خ. آمده‌است. پس از حملهٔ مغولان به ری و تخریب این شهر، تهران بیش از پیش رشد یافت و عدّه‌ای از اهالی آوارهٔ ری را نیز در خود جای داد و مساحتش در این دوران به ۱۰۶ هکتار رسیده بود.

در ۸۰۵ق۱۴۰۴م، سفیر پادشاه کاستیل، کلاویخو، در راه سمرقند و به مقصود دیدن امیر تیمور گورکانی، از تهران گذر می‌کند. به گفته او: «... تهران شهری است بسیار بزرگ بدون دیوار و بارو. منزلگه ایست بسیار لذت بخش با تمام وسایل راحتی. می‌گویند هوایش برای سلامتی خوب نیست و تابستانهایش بسیار گرم است…» این منطقه در زمان سلسله صفوی به علّت این‌که بقعه سید حمزه جدّ اعلای صفویه در نزدیکی حرم شاهزاده عبدالعظیم قرار داشت و تهران نیز دارای باغ‌های خوش آب و هوا بود، مورد توجّه قرار گرفت.

نخستین بار، شاه طهماسب اول صفوی در ۹۱۶ خ. هنگام گذر از تهران باغ و بوستان فراوان این شهر را پسندید و دستور داد تا بارو و خندقی به دورش بکشند، این بارو که ۱۱۴ برج به عدد سوره‌های قرآن و چهار دروازه رو به چهار سوی دنیای پیرامون داشت، از شمال به میدان توپ‌خانه و خیابان سپه، از جنوب به خیابان مولوی، از شرق به خیابان ری و از غرب به خیابان وحدت اسلامی (شاپور) محدود می‌شد، مساحت تهران در این دوران به ۴۴۰ هکتار رسید. در دورهٔ شاه عبّاس اول (۹۶۶ تا ۱۰۰۷ خ) پل، کاخ و کاروانسراهای زیادی بنا شد، در بخش شمالی برج و باروی شاه تهماسبی، چهارباغ و چنارستانی ساخته شد که بعدها دورش را دیواری کشیدند و به صورت کاخ (کاخ گلستان) و مقرّ حکومتی درآوردند.

آغا محمدخان برابر نوروز ۱۱۶۴ خ. تهران را به پایتختی برگزید و در همین شهر تاج‌گذاری کرد. با گزینش این شهر به پایتختی روند گسترش کمّی و کیفی آن متحول شد و در مدّت ۲۲۰ سال جمعیّت آن از حدود ۱۵۰۰۰ نفر در سال ۱۱۶۴ خ. به بیش از ۷ میلیون نفر در سال ۱۳۸۴ رسید و وسعتش از حدود ۴٫۴ کیلومتر مربّع به بیش از ۷۳۰ کیلومتر مربّع افزایش یافت.کریمخان زند به مدّت ۴ سال تهران را مرکز حکومت خود قرار داد و در محوّطهٔ ارگ بناهای جدیدی احداث نمود.

در دورهٔ حکومت آغامحمدخان قاجار، تهران به پایتختی برگزیده شد، روز یکشنبه ۱۱ جمادی‌الثانی ۱۱۶۴ خ. هم‌زمان با عید نوروزآغا محمد خان قاجار در خلوت کریم‌خانی تاج سلطنت ایران را بر سر گذارد و تهران را به عنوان پایتخت این کشور معرفی کرد. در دههٔ ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ شهر اساساً نیاز به گسترش و تغییر داشت. این تغییرات در زمان رضا شاه پهلوی آغاز شد. در دوره او برخی بناهای قدیمی با یک اسلوب معین تخریب شدند و ساختمان‌های مدرن با سبک‌های ایرانی پیش از اسلام، از جملهبانک ملی، ساختمان امنیّه، ساختمان تلگراف و تلفن و دانشکدهٔ نظامی در جاهای مشخّص به خودشان ساخته شدند. بازار تهران نیز در راستای این خطّ مشی به دو نیم تقسیم شد و بسیاری از ساختمان‌های تاریخی به منظور ایجاد راه‌های درون‌شهری در پایتخت تخریب شدند. نمونه‌های بسیاری از باغ‌های ایرانی نیز با توجه به مدرن سازی و ایجاد شبکه جاده‌ای در شهر مشمول این طرح شدند.


در خلال جنگ جهانی دوم، نیروهای نظامی بریتانیا و شوروی وارد شهر تهران شدند. در سال ۱۹۴۳ تهران محلّ برگزاری کنفرانس تهران بود. در دههٔ ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ (دورهٔ محمدرضا شاه پهلوی)، تهران به سرعت توسعه پیدا کرد و طرح‌های زیادی ریخته شد. ساختمان‌های جدید، کم‌کم بیشتر و بیشتر شدند و خیابان‌ها گسترش پیدا کردند. طرح‌های دورهٔ محمدرضا شاه پهلوی با انقلاب ۱۳۵۷ ایران تقریباً متوقّف شد. در طول جنگ ایران و عراق، تهران بارها مورد حملات موشکی و هوایی قرار گرفت و بسیاری از مردم تهران در نتیجهٔ این حملات کشته و مجروح شدند. پس از هر حملهٔ هوایی، مواضع تخریب شده بازسازی می‌شدند.

پس از جنگ ایران و عراق، رشد عمرانی تهران از سرگرفته شد. در زمان غلامحسین کرباسچی شهردار تهران، فعّالیّت‌های متعدّدی در عمران شهری صورت گرفت. مترو تهران در این دوره حفّاری‌های گسترده‌ای داشت و پروژه‌هایی نظیر پروژهٔ بزرگراه نواب صفوی، در این دوره تکمیل شد. در زمان تصدّی شهرداری توسط محمدباقر قالیباف نیز توسعه رو به افزایش بود، تونل توحید، پل جوادیه و برج میلاد در این دوره افتتاح شدند.


دروازه ها ومحلات تهران


نخستین باروی تهران در زمان شاه طهماسب ساخته شد. پس از آن در زمان ناصرالدین شاه ساختمان حصار و حفر خندق‌های جدید تهران قریب به ده سال طول کشید و شهر تهران چندین برابر توسعه یافت و مساحت آن به سه فرسخ و نیم رسید و از طریق ۱۲ دروازه به محیط بیرون خود ارتباط یافت. این دروازه‌ها که هم اینک نیز، اگر چه ساختمان آن‌ها از بین رفته، اما اسمشان باقی است. عبارت‌اند از:

  • دروازه‌های دولت، یوسف آباد و شمیران (در شمال شهر)
  • دروازه‌های خراسان، دولاب و دوشان تپه (در شرق شهر)
  • دروازه‌های باغشاه، قزوین و گمرک (در غرب شهر)
  • دروازه‌های غار، خانی‌آباد و حضرت عبدالعظیم (در جنوب شهر)

در واقع حدود جغرافیایی تهران به شرح ذیل بود:

شمال: طول خیابان انقلاب فعلی، از حدود پیچ شمیران تا کمی بعد از چهار راه کالج که به شکل مایل به طرف غرب و خیابان سی متری (کارگر کنونی) امتداد داشت. غرب: از حدود چهار راه جمهوری کنونی تا حوالی میدان گمرک جنوب: خیابان شوش، از حدود میدان راه‌آهن تا حوالی میدان گمرک. شرق: خیابان شهباز(۱۷ شهریور فعلی) تا بعد از میدان شهدای کنونی.

و محلاتی که در داخل این محدوده قرار داشتند و هنوز بسیاری از آن‌ها با همان اسم و رسم قدیم وجود دارند. محله دولت که به دلیل نزدیکی با کاخ‌های سلطنتی به این نام خوانده می‌شد، خیابان‌ها و محله‌های لاله‌زار، خیابان شاه‌آباد، چهار راه سید علی، خیابان اسلامبول، خیابان علاءالدوله، (فردوسی)، خیابان لختی (سعدی)، خیابان واگن‌خانه، (خیابان اکباتان) عین الدوله، دوشان‌تپه، (ژاله)، نظامیه (بهارستان) و دروازه شمیران را شامل بود.

محله عودلاجان (اودلاجان) تشکیل می‌شد از خیابان جلیل‌آباد (خیام) کاخ گلستان تا ناصریه (ناصر خسرو) و حدود مسجد شاه و شمال بوذرجمهری شرقی و پامنار و جنوب خیابان چراغ برق (امیر کبیر) و میدان توپخانه، که محله کلیمیان و و زرتشتیان مقیم تهران بوده‌است.

محله سنگلج که بخش اعظم و عمده آن را امروزه پارک شهر تشکیل می‌دهد، در گذشته یکی از مراکز مهم سیاسی بود و با اینکه در حال حاضر تقریباً از بین رفته ولی هنوز اشتهار تاریخی خود را از دست نداده.

چاله حصار یکی دیگر از محلات جنوب تهران بود که چون آن را خاکبرداری و خاکش را به مصرف حصار کشی تهران رسانده بودند، مقدار زیادی چاله گود مانند داشت، بعدها برای تخلیه زباله‌های شهر از آنجا استفاده می‌کردند.

چاله میدان نیز که قبلاً در دوره صفویه خاک آن را به مصرف حصارکشی تهران رسانده بودند، وضعی تقریباً مشابه چاله حصار داشت و محل تخیله زباله تهران به حساب می‌آمد، این محله محدود به جنوب بازار چهل تن و امامزاده سید اسماعیل و میدان مال فروش‌ها، میدان امین السلطان، گمرک، خانی آباد، دروازه غار و پاقاپوق (اعدام) بود.


تهران زمان پهلوی


بیگمان دگرگونی‌های بنیادین در تهران از سال ۱۳۰۰ به بعد ایجاد شده‌است که به چهار دوره کاملاً جدا تقسیم می‌شود. سال۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰ که در پی آن خندق‌ها و دروازه‌ها از میان برداشته شد و شهر از چهار سوی رو به گسترش نهاد و اندکی شکل منظم و هندسی یافت. همچنین ساختمان‌ها و تأسیسات بانک ملی (از آن میان ساختمان صندوق بانک ملی ایران)، وزارت امور خارجه،شهربانی کل کشور، ایستگاه راه‌آهن، دانشگاه تهران، ایستگاه فرستنده رادیو تهران، باشگاه افسران و چند بیمارستان مربوط به این دوره می‌باشد.

سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ که هم‌زمان با جنگ جهانی دوم بوده و به دلیل پیامدهای ناشی از جنگ جهانی و مسائل و مشکلات سیاسی برآمده از آن تغییرات چشمگیری در کشور پدید نیامد.

سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ که طی آن شهر تهران به سرعت توسعه یافت و ساختمان‌ها ی پیشرفته و شهرک‌ها و باغراه‌ها (بلوارها) ی تازه‌ای ساخته شد در سال ۱۳۴۸ قرار بود یک مجموعه بزرگ شهری به نام شهستان پهلوی در تپه‌های عباس‌آباد تهران ساخته شود، در این مجموع قرار بود ساختمان‌ها و برج‌های بلندی مانند برج شیر و خورشید ساخته شود و پس از ساخت می‌توانست به بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین در آسیا تبدیل شود. پیشرفت تکنلوژی تهران به گونه‌ای بود که گردشگرهای خارجی، تهران را توکیو دوم آسیا خطاب می‌کردند، در سال ۱۳۵۵ تهران به عنوان یازدهمین شهر پیشرفته دنیا از نظر ساختمان‌سازی و تکنلوژِی مدرن رونمایی شد. جمعیت شهر بر پایه آمار سال ۱۳۵۵ به ۴٫۳۵۰٫۰۰۰ نفر بالغ گردید.


تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی


دوره چهارم سال ۱۳۵۷ که هم‌زمان با انقلاب ۱۳۵۷ خورشیدی، تغییر رژیم سیاسی کشور و حاصل آن تغییر چشمگیر در همه ابعاد جامعه بوده‌است، گسترش تهران در طی این سال‌ها مربوط به عوامل چندی از جمله جنگ ایران و عراق و مسئله جنگ‌زدگان، تمرکز همه امکانات آموزشی و بهداشتی، درمانی و رفاهی در تهران موجبات گسترش بی‌رویه جمعیت در این شهر گردیده‌است و دقیقاً همین امر سبب ایجاد معضلات اجتماعی و اقتصادی بیشماری را برای شهروندان تهرانی در پی داشته‌است که از آن جمله به اختصار می‌توان آلودگی محیط زیست، راه‌بندان‌ها و مشکلات ترابری شهری، پیشه‌های کاذب و بسیاری مسائل اقتصادی و زیستی را برشمرد.

تهران مرکز همه وزارتخانه‌ها و ادارات و بیشتر مراکز علمی کشور می‌باشد؛ و هم اکنون نمایندگیهای سیاسی بیش از ۹۰ کشور جهان در تهران جای گرفته‌است. از مناطق دیدنی تهران می‌توان به موزه ایران باستان، کتابخانه ملی، مجموعه کاخهای پیشین، بوستان‌ها و فضای سبز و موارد دیدنی دیگر نام برد.


برج آزادی


برج آزادی یکی از نمادهای شهر تهران است که در سال ۱۳۴۹ خورشیدی به دست معمار ایرانی، حسین امانت، با نام برج شهیاد آریامهر، به دستور فرح پهلوی برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایرانطراحی و ساخته‌شد. این برج، پس از انقلاب ۱۳۵۷ به نام «برج آزادی» معروف گردیده‌است.

برج آزادی در ایران، نمونه‌ای از نماد و نشانه‌های شهری است که معماری شاخص آن، تلفیق طاق‌های معماری پیش از اسلام (دوره هخامنشیان و ساسانیان) و بعد از اسلام و تبدیل آن به نمادی زیبا به لحاظ معماری است. در این طرح، معمار حتی به جزئیات اجرای بنا و نحوه چیدمان سنگ‌های نماد دقت وافری مبذول داشته تا در نهایت جز جز اجزا به کل واحدی بدل گردند.

برج آزادی به صورت یک تندیس ساخته شده‌است و به عنوان یک نماد شهری مورد توجه‌است. بر پایه نظرسنجی‌های انجام شده اکثریت شهروندان تهرانی برج آزادی را به عنوان نماد شهر تهران معرفی کرده‌اند.

تاریخچه

تاریخچه برج آزادی به سال ۱۳۴۵ هجری شمسی بر می‌گردد. در این سال طرح یک نماد معرف ایران بین معماران ایرانی به مسابقه گذاشته شد و در نهایت طرح مهندس حسین امانت بیست و چهار ساله و فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران برنده و برای ساخت انتخاب شد. عملیات بنا برج آزادی در یازدهم آبان ۱۳۴۸ خورشیدی آغاز شد و پس از بیست و هشت ماه کار، در ۲۴ دیماه ۱۳۵۰ با نام برج شهیاد به بهره برداری رسید.

در مراسم آغاز به کار این برج که در سمت غرب شهر تهران قرار دارد محمدرضا شاه پهلوی و همسرش شهبانو فرح پهلوی حضور داشتند و منشور حقوق بشر کوروش بزرگ (نخستین نوشته حقوق بشر از کوروش کبیر، پادشاههخامنشی) برای نخستین بار در این مکان پرده‌برداری شد.

در جریان انقلاب ایران (۱۳۵۷) اجتماعاتی در این میدان تشکیل می‌شد و پس از پیروزی انقلاب نیز برنامه استقبال از آیت‌الله خمینی در بازگشت از پاریس به تهران در این میدان انجام شد و نام آن نیز از میدان شهیاد به میدان آزادی تغییر یافت. در زمان انقلاب شعارهایی بر روی پایه‌های برج نوشته شد. (نوشتن شعار به بنا صدمه می‌زند)

در هفته‌های پس از پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری دهم ایران، میدان آزادی محل تجمع برخی از معترضان به نتایج انتخابات بوده‌است و مجددا شعارهایی بر روی پایه‌های برج نوشته شد.

معماری برج آزادی تلفیقی از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و اسلامی است. این بنای سه طبقه دارای چهارآسانسور و دو راه پله و ۲۸۶ پلکان است. در محوطه زیرین آزادی چندین سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه، موزه و... قرار دارد. طول این بنا ۶۳ متر، ارتفاع آن از سطح زمین ۴۵ و ارتفاع از کف موزه ۵ متر است. گفته می‌شود در ساخت برج آزادی چهل و شش هزار قطعه سنک بریده و پرداخت شده به کار رفته‌است.

حسین امانت می‌گوید: «این بنا به گذشته‌های درخشان تاریخ ایران نظر دارد؛ به دورانی که ایران در ادبیات، هنر، معماری، صنایع دستی، علوم مختلف و خیلی چیزهای دیگر سرآمد بود. من می‌خواستم جمع بندی خودم از اینها را در آزادی ارائه کنم تا اگر کسی از خارج می‌آید یا حتی مردم ایران بدانند که این اثر به کجا و به کدام فرهنگ مربوط می‌شود.»

«در این بنا، قوس اصلی وسط برج، نمادی از طاق کسری مربوط به دوره پیش از اسلام (دوره ساسانی) است و قوس بالایی که یک قوس شکسته‌است از دوران بعد از اسلام و نفوذ اسلام در ایران حرف می‌زند. رسمی سازی‌هایی که بین این دو قوس را پر می‌کند، خیلی ایرانی است و من آن را از گنبد مساجد ایران الهام گرفته‌ام. اساسا تکنیک گنبد سازی در ایران خیلی جالب است و شما در هر مسجدی که می‌روید، یک چیز تازه‌ای می‌بینید. در این گنبدها که نشانه نبوغ ایرانی است، معماران قدیم از قاعده مربع بنا وارد دایره گنبد شده‌اند و این کار را با کمک رسمی بندی‌ها ومقرنس کاری‌های بسیار زیبا انجام داده‌اند. در برج آزادی هم همین کار انجام شده. هندسه بنا یک هندسه مربع مستطیل است که از روی چهار پایه خود می‌چرخد و ۱۶ ضلعی می‌شود و بالاخره به صورت یک گنبد شکل می‌گیرد. البته شما این گنبد را از بیرون نمی‌بینید، اما از داخل برج قابل مشاهده‌است.»

«دو طبقه داخل برج، یکی بالای قوس طاق اصلی و دیگری زیر گنبد است که با آسانسور به آن می‌رسید. این طبقه که به عنوان نمایشگاه طراحی شده با گنبدی از بتن سفید پوشیده شده. این گنبد مقرنس ایرانی را به نوع تازه‌ای اجرا می‌کند و ارتفاع آن از بام آزادی بیرون می‌زند و از بام دیده می‌شود که با کاشی‌های فیروزه‌ای معرق ایرانی پوشیده شده‌است. مصرف بتن سفید در این قسمت و در سالن پذیرایی آن، در آن زمان یک کار جدیدی در ایران بود.»

«این بنا سنگ‌هایی دارد که در قسمت پایین برج 3.2 متر طول و 1.6 متر ارتفاع دارند و کار دست سنگتراشان است» «این سنگ‌ها با بتن و آهن ضد زنگ به هم چسبیده‌اند و پشت آنها یک سطح خشن است که روی آن نلغزند. ولی هر سنگی کنار سنگ دیگر با یک ماده قابل انعطاف بندکشی شده‌است. چیزی شبیه به لاستیک که قابل انعطاف است. ماده‌ای است به نام FlEXIBLE SEALANT .»

فضای داخلی برج 

نقش‌های داخلی برج، تلفیقی از سنت و مدرنیسم است به خصوص سقف طبقه دوم. در ورودی برج، هریک از لنگه‌های سنگی درها، حدود 5/3تن وزن دارد. جنس این سنگ‌ها از گرانیت است. برج دو آسانسور دارد که از دیواره‌های برج بالا می‌روند. آسانسور اول دو طبقه را طی می‌کند و به سقف سیمانی می‌رسد سپس از آسانسور دوم استفاده می‌شود. هیچ یک از سقف‌ها بسته نیستند و همه آنها به فضای بالاتر راه می‌یابند.

برج آزادی در حال ساخت


برج میلاد


برج میلاد نام برج مخابراتی چندمنظوره ایست که در شمال غربی تهران، پایتخت ایران قرار دارد. این برج با ارتفاع ۴۳۵ متر، بلندترین برج ایران،برج بلند مخابراتی جهان ونوزدهمین سازهٔ بلند نامتکی جهان است. این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازهٔ رأس برج در میان تمامی برج‌های مخابراتی دنیا مقام نخست را دارد.برج میلاد به دلیل بلندی بسیار و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است و از این رو، یکی از نمادهای پایتخت ایران به‌شمار می‌آید. برخی بر این باورند که این برج روی سامانه گسل شهرک غرب ساخته شده‌است.

غلامحسین کرباسچی معتقد است طرح برج میلاد در دوره شهرداری او و با توجه به سفرهای خارجی‌اش ارائه شده‌است. او می‌گوید: «در بازدیدهای مختلفی که از شهرهای بزرگ دنیا داشتیم، می‌دیدیم که ساختمان‌های مختلفی در این شهرها وجود دارد که هم به نوعی سمبل شهر است و هم جاذبه توریستی است برای شهر.»پیشنهاد ساخت یک برج و تالار نمادین برای شهر تهران در سال ۱۳۷۰، در زمانی که مسعود رجب‌پور شهردار تهران بود، مطرح شد و در پایان سال ۱۳۷۲، محل کنونی از میان ۱۷ نقطه پیشنهادی ساخت آن برگزیده شد.

کلنگ ساخت این برج در دی ماه ۱۳۷۶ پس از سه سال مطالعات شناخت و امکان‌سنجی با نام یادمان (مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران) بر زمین‌خورد و در سال ۱۳۸۰ به پیشنهاد شورای اسلامی شهر تهران به مناسبت یکصدمین زادروز روح‌الله خمینیبنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران با نام برج میلاد تغییر یافت. ساخت این برج ۱۱ سال به درازا انجامید. در ۸ سال نخست تنها ۴۰ درصد از برج تکمیل شده بود، اما با سرعت بخشیدن به پروژه توسط محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، ۶۰ درصد بعدی در ۳۰ ماه ساخته شد.

  • میثم عابدی

برنامه بازی های روز هشتم جام جهانی(پنجشنبه31خرداد) دوبازی از گروهC و یک بازی از گروهDاست, که برنامه بازی ها به شرح زیر است:


دانمارک_استرالیا/ساعت16:30


فرانسه_پرو/ساعت19:30


آرژانتین_کرواسی/ساعت22:30


جام جهانی3

  • میثم عابدی

گرانی آهن

۳۰
خرداد


رییس اتحادیه فروشندگان آهن از گرانی یکباره شمش آهن خبر داد و گفت: خرداد ماه سال جاری قیمت هرکیلوگرم شمش آهن یکباره از ۱۳۵۰ تومان به ۲۰۵۰ تومان رسیده است.

محمد آزاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اکنون عده‌ای بر این باورند که آهن گران شده اما اگر قیمت‌های فعلی را با آنچه در سال ۱۳۹۴ وجود داشت مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که در ابتدای سال ۱۳۹۴ قیمت میلگرد، تیرآهن و ... گران‌تر از حال حاضر بود اما در طول سال ۱۳۹۴ به یک باره قیمت محصولات این بخش از ۲۴۰۰ تومان به ۱۲۰۰ تومان رسید که بیشترین علت این موضوع را می‌توان در رکود بازار آهن داخل کشور ارزیابی کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مواردی مانند بسته شدن راه‌های صادراتی و پایین آمدن نرخ جهانی آهن فولاد موجب شد که در سال ۱۳۹۵ نیز قیمت‌های هر کیلوگرم آهن و میلگرد رقمی بین ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان تعیین شود.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن بیان کرد: در آن دوران بسیاری از همکاران ما باتوجه به شرایط موجود مجبور به تعطیلی واحدهای خود شدند. بخشی دیگر نیز برای استمرار حیات به سمت صادرات روی آوردند و در آن دوره صادرات توانست تا حدی ما را نجات دهد اما همچنان در سال ۱۳۹۵ حدود ۲۰ کارخانه ما به طور کامل تعطیل شد.

آزاد افزود: با توجه به مجموع این شرایط  و روی آوردن به صادرات در سال گذشته ما بالغ بر ۵.۵ تا شش میلیون تن فولاد به کشورهای مختلف صادر کردیم که در این میان کشورهایی مانند عراق و افغانستان، شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس مانند دبی، قطر، عمان و حتی اندونزی و تایلند به عنوان بازارهای صادراتی ما شناخته شدند و حتی بخشی از محصول ما به کشورهای اروپایی و آلمان نیز صادر شد که با توجه به کیفیت خوب تولید ایرانی در حوزه صادرات امکان خوبی برای  فعالیت وجود داشت چرا که محصولات ما با استانداردهای جهانی و کشورهای مختلف دنیا برابری می‌کرد.

وی ادامه داد: اما در سال جاری نیز از ابتدای سال زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت جهانی مطرح شد و همین موضوع موجب شد قیمت سنگ آهن افزایش پیدا کند. از سوی دیگر با توجه به آنکه فعالان این عرصه با خام‌فروشی مخالف هستند برای ایجاد ارزش افزوده در کالای اولیه تلاش‌های متعددی صورت می‌گیرد.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن افزود: اکنون با توجه به افزایشی که در قیمت مواد اولیه ما صورت گرفته و اینکه شمش آهن خرداد ماه کیلویی ۱۳۵۰ تومان بود اما حال قیمت آن به ۲۰۵۰ تومان رسیده و افزایشی ۵۲ درصدی را تجربه کرده، طبیعی است قیمت محصولات ما بالاتر برود. زمانی نیز که قیمت محصول نهایی بالا رود برای رقابت در بازارهای جهانی مشکلات متعدد ایجاد خواهد شد بر همین اساس نیاز بر آن است که قیمت‌ها به حالت تثبیت شده درآید.

آزاد همچنین از تاثیر این موضوع بر قیمت کالاهای دیگر اشاره کرد و گفت: ۵۰ درصد مواد اولیه صنایع مختلفی مانند خودروسازی یا لوازم خانگی از تولیدات آهن ما تامین می‌شود که در صورت افزایش قیمت تمام شده برای محصولات ما قطعا قیمت تمام شده این بخش نیز بی‌تاثیر نخواهد بود. میزان این تاثیر نیز به درصد بهره‌گیری آنها از فلزات مختلف مربوط می‌شود.

آزاد در ادامه صحبت‌های خود یکی دیگر از معضلات صنف متبوع خود را بحث مالیات بر ارزش افزوده دانست و گفت: نسبت به روند دریافت این بخش از مالیات ما از چندین سال قبل اعتراضاتی را مطرح کرده و به طور مرتب پیگیری این موضوع بودیم چرا که لازم است نرخی واقعی برای پرداخت مالیات وجود داشته باشد. از سویی در محاسبه مالیات واحدهای صنف ما نیز مشکلات متعددی در اداره دارایی ایجاد می‌شد که ما در نهایت با پیگیری‌های مختلف انجام شده موفق شدیم شرایطی را ایجاد کنیم که مالیات این صنف به نسبت معاملات آنها صورت گیرد و بدین ترتیب به نوعی ۹۴ درصد اعتبار خرید برای فعالان این صنف در نظر گرفته شد و بدین ترتیب این رقم معاف از مالیات بوده و به شش درصد مابقی مالیات تعلق می‌گیرد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که این شرایط در نهایت موجب شود واحدهایی که در این حوزه طی سال‌های گذشته به تعطیلی رسیده‌اند بار دیگر فعالیت‌های خود را آغاز کنند.


عوامل تغییر قیمت آهن


۱ -تولیدکننده آهن‌آلات که اغلب محصول نهایی (میلگرد، تیرآهن، نبشی، ورق...) به بازار عرضه می‌کند در ایران در دو بخش دولتی و غیردولتی (خصوصی) تقسیم‌بندی شده است. این دو نهاد به خصوص «دولتی‌ها» از نقش بسیار مهم و اساسی در روند قیمت آهن‌آلات برخوردار هستند. چرا که در کشور سالانه حدود ۱۵میلیون محصول نهایی تولید می‌شود سهم دولت از این میزان تولید بیش از ۱۲میلیون تن است. بنابراین تغییرات تولید این بخش می‌تواند قیمت‌ها را افزایش یا کاهش دهد.
به طور مثال در روزهای اخیر به دلیل افت ناگهانی دمای هوا شاهد قطع گاز برخی از فولادسازی‌ها بودیم. جو روانی این خبر باعث افزایش قیمت آهن در بازار کشور شد. چرا که اگر با قطع گاز، تولید کاهش یابد این مهم تاثیر مستقیمی در بازار فعلی خواهد گذاشت. چون حجم عرضه و تقاضا به هم می‌خورد. بنابراین نهاد تولیدکننده می‌تواند بازیگر اصلی قیمت فولاد باشد.
۲ - تولیدکنندگان آهن‌آلات دولتی اغلب با سنگ‌آهن ارزان و انرژی اقدام به تولید فولاد می‌کنند به دلیل اینکه آنها از ذخایر سنگ‌آهن که مهم‌ترین جزء تولید فولاد را تشکیل می‌دهد برخوردارند به ندرت با کاهش ناگهانی تولید مواجه می‌شود.
ممکن است تولیدکنندگان به خاطر تعمیرات و مشکلات گاز در مقطع کوتاهی عرضه و تولید خود را کاهش دهند؛ ولی اغلب به دلیل اینکه مشکل تامین مواد اولیه ندارند با حداکثر توان محصول به بازار عرضه می‌کنند و موج سینوسی تولید در شرکت‌های دولتی اغلب یک تصور تیره و تار است.
اما از سوی دیگر تولیدکنندگان آهن‌آلات بخش‌خصوصی که بالغ بر ۹۰درصد آنها براساس مواداولیه (شمش فولاد) وارداتی چرخ کارخانه‌های خود را می‌چرخانند به شدت با نوسان تولید روبه‌رو هستند و تیرآهن و میلگرد قابل عرضه آنها در بازار به تامین به موقع مواداولیه آنها وابسته است و تولید تابع یک موج سینوسی است و از شکل خطی تبعیت نمی‌کند. اما به دلیل آنکه این دسته از تولیدکنندگان آهن‌آلات حجم اندکی از بازار را در اختیار دارند کاهش ناگهانی تولید آنها تاثیر آنچنانی در قیمت آهن‌آلات نمی‌گذارد. بلکه معمولا رشد تولید فولاد توسط بخش‌خصوصی از التهاب مقطعی قیمت‌ها می‌کاهد.
برای مثال، در‌حال‌حاضر بخش‌خصوصی به دلیل مشکلاتی که در تامین شمش فولاد با آنها روبه‌رو است با کمتر از 50درصد ظرفیت خود محصول به بازار عرضه می‌کند. با توصیف بالا به این نتیجه می‌رسیم که کاهش یا افزایش روند یا میزان تولید آهن‌آلات توسط بخش‌دولتی نقش نسبتا تعیین‌کننده‌ای در افزایش یا کاهش قیمت در بازار داخلی دارد‌ (برخلاف بخش‌خصوصی). بنابراین دولتی‌ها همیشه نگران کاهش تولید هستند تا اتهام گرانی در قیمت آهن‌آلات به آنها زده نشود.
۳ - تولیدکننده فولاد به خاطر اینکه بتواند در طول سال سود مطلوبی را کسب کند گاهی در مقطعی از زمان عرضه خود را به بازار کم می‌کند تا بازار تشنه شود. وقتی این اتفاق افتاد دوباره اقدام به عرضه محصولاتش به بازار داخلی می‌کند. این امر نقش مهمی در تغییر روند قیمت آهن‌آلات دارد.
چنین تراژدی از سوی فولادسازان به دفعات در سال تکرار می‌شود.
۴ - رشد هزینه‌های تولید شامل رشد قیمت‌های انرژی، مواد اولیه، کارگر و... نقش مهمی در رشد قیمت آهن‌آلات دارد.
البته رشد هزینه‌ها به خصوص در بخش مواداولیه بیشتر شامل بخش‌خصوصی می‌شود؛ چرا که دولتی‌ها با سنگ‌آهن ارزان داخلی تولید شمش فولاد می‌کنند، ولی بخش‌خصوصی باید برای خرید شمش وارداتی اقدام به تولید کند که اغلب باید این محصول را گران بخرد و محصول نهایی را گران بفروشد. بنابراین حاشیه سود بخش‌خصوصی در آهن‌آلات قابل مقایسه با بخش‌دولتی نیست.
تامین شمش فولاد یکی از چالش‌های جدی بخش‌خصوصی است.
این مهم باعث شد تا تولید آهن‌آلات توسط این بخش در سال‌های اخیر به دلیل فقدان شمش و مشکلات تامین آن به حداقل ممکن برسد. آمارها نشان می‌دهد که قیمت شمش فولاد وارداتی از 480دلار سال 85 به 680دلار در هر تن در سال 86 رسیده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال 87 به حدود 720دلار برسد. بنابراین قیمت میلگرد و تیرآهن که توسط بخش‌خصوصی تولید می‌شود در سال آینده افزایش خواهد یافت و بخش دولتی هم به تبعیت با بازارهای جهانی قطعا قیمت محصولاتش را افزایش می‌دهد. با اینکه دولتی‌ها با در اختیار داشتن سنگ‌آهن ارزان و انرژی از یارانه‌های زیادی سود می‌برند و ممکن است فولاد را ارزان‌تر تولید کنند، اما باید توجه داشت که یک واحد تولیدی فولاد دولتی یک بنگاه اقتصادی است و به دنبال سود است.
به طوری که بخش دولتی با اینکه هزینه تولید آهن‌آلاتش به مراتب کمتر از بخش خصوصی است (به دلیل داشتن سنگ آهن)؛ اما قیمت محصولاتش را به نرخ بازار می‌دهد به عبارتی قیمت آهن خصوصی‌ها و دولتی‌ها در بازار غیررسمی برابر است. هزینه تولید هر کیلو میلگرد بر اساس شمش وارداتی بین ۱۲۰ تا ۱۳۰تومان است یعنی اگر بخش خصوصی شمش را ۶۵۰تومان در هر کیلو بخرد باید میلگرد را بین ۷۷۰ تا ۷۸۰تومان بفروشد. در صورتی که هزینه تولید بخش دولتی برای هر کیلو میلگرد بر اساس سنگ‌آهن داخلی حدود ۷۰ تا ۸۰ تومان است. بنابراین هزینه تولید میلگرد برایش ارزان‌تر تمام می‌شود.
رشد هزینه‌های تولید بیشتر برای بخش خصوصی صادق است تا «دولتی‌ها». بخش دولتی بیشتر هزینه‌هایش در بخش انسانی است که با تورم نیروی انسانی روبه‌رو است.

  • میثم عابدی

کنکور

۳۰
خرداد

کنکور

کنکور (به فرانسویConcours)، نام آزمونی است که برای سنجش دانسته‌های علمی داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها، در برخی کشورها مانند ایران، چین، ترکیه و کره جنوبی برگزار می‌شود در صورتی که این نوع آزمون‌ها در کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا برگزار نمی‌شود.


کنکور در ایران


در ایران، سازمان سنجش آموزش کشور که سازمانی تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، متولّی اصلی برگزاری کنکور سراسری برای ورود به دانشگاه‌های دولتی است. این آزمون در هر سال یک بار در ماه تیر برگزار می‌شود و از سال ۱۳۹۱ به صورت یک مرحله‌ای و برای پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، زبان‌های خارجی وهنر به‌طور جداگانه برگزار شد.

اوّلین کنکور ایران در سال ۱۳۴۸ برگزار شد و ۴۷٫۷۰۳ نفر داوطلب در آن شرکت کردند. سؤالات اوّلین دورهٔ کنکور، به صورت سؤالات جواب کوتاه طرّاحی شده بود. آزمون سال ۱۳۹۶، چهل و نهمین آزمون کنکور ایران بود.

در سال‌های اخیر، توجه داوطلبان کنکور به رشته تجربی بیش از پیش شده‌است به طوری که تعداد شرکت کنندگان داوطلبان در کنکور تجربی در سال ۱۳۹۵ به ۵۱۹ هزار و ۴۸۸ نفر رسید. این در حالی است که در همین سال تعداد شرکت کنندگان کنکور ریاضی فیزیک به ۱۶۲ هزار و ۸۷۹ نفر و تعداد شرکت کنندگان کنکور علوم انسانی به ۱۶۱ هزار و ۵۰۰ نفر و تعداد شرکت کنندگان کنکور هنر ۵۴ هزار و ۶۹۷ نفر و در کنکور منحصراً زبان به ۱۱۵ هزار و ۷۱۰ نفر رسیده‌است. طبق این آمار تعداد شرکت کنندگان کنکور تجربی در سال ۹۵ بیش از ۳ برابر داوطلبان کنکور ریاضی فیزیک و علوم انسانی می‌باشد که در نوع خود جالب است.

در آمار نهایی ثبت نام کنندگان داوطلبان کنکور سراسری ۹۶ مشخص شد که تعداد ۹۲۹ هزار و ۷۹۱ نفر در مجموع ثبت نام کرده‌اند که پیشتازی داوطلبان کنکور تجربی نیز همچون سال‌های گذشته ادامه داشت که طبق آن ۵۸۰ هزار و ۳۰۱ داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی، ۱۴۸ هزار و ۴۲۹ نفر در گروه آزمایشی علوم ریاضی، ۱۸۴ هزار و ۱۲۲ نفر در گروه آزمایشی علوم انسانی، ۱۰ هزار و ۴۸۵ نفر در گروه آزمایشی هنر و ۶۴۵۴ داوطلب نیز در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی ثبت نام کرده‌اند.

آنچه قابل توجه است این است که شرایط قبولی در کنکور در ایران برای تمامی افراد یکسان نیست و در بسیاری از موارد ممکن است فردی با تراز علمی کمتر جایگاه علمی بهتری بدست آورد

طبق گزارش رسمی سازمان سنجش در کنکور سال۱۳۹۷تعداد یک میلیون و ۱۱ هزار و ۳۶۰ نفر داوطلب شرکت کرده‌اند.

دروس اختصاصی گروه‌های آزمایشی مختلف عبارت‌اند از:

ریاضیات (شامل: ریاضی، حسابان، حساب دیفرانسیل و انتگرال، هندسه، هندسه تحلیلی و جبر خطی، ریاضیات گسسته،آمار و مدلسازی، جبر و احتمال)، فیزیک و شیمی.

زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، ریاضیات عمومی (آمار و هندسه را نیز شامل می‌شود)، فیزیک و شیمی

زبان و ادبیّات فارسی (شامل: تاریخ ادبیات ایران و جهان، آرایه‌های ادبی، عروض و قافیه و متون نظم و نثر)، زبان عربی،اقتصاد، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، فلسفه و منطق، تاریخ، جغرافیا و ریاضیات پایه.

زبان خارجی تخصّصی

درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی-فیزیک، ترسیم فنی، خلاقیت تصویری و تجسمی، خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی، خواص مواد

۴ درس زبان و ادبیات فارسی، دین و زندگی، زبان خارجی و زبان عربی در تمام آزمون‌ها به‌عنوان دروس عمومی مورد سؤال واقع می‌شوند.

از سال۱۳۹۲ سنجش و پذیرش دانشجو علاوه بر شیوهٔ فراگیر در دانشگاه پیام نور قبولی در دانشگاه در بیشتر رشته‌های تحصیلی در هر پنج گروه آزمایشی علوم تجربی، ریاضی و فیزیک، علوم انسانی، هنر و زبان خارجه از طریق قبولی به شیوهٔ سوابق تحصیلی «معدل کتبی سوم دبیرستان» در بیشتر دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه غیرانتفاعیانجام گرفت و در دانشگاه جامع علمی کاربردی به صورت کامل از طریق پذیرش با سوابق تحصیلی انجام گرفت و در سال ۱۳۹۴ بیشتر از ۲۰٪ رشته محل‌های دانشگاه‌های سراسری و بیش از ۷۰٪ دانشگاه‌های دیگر کشور منحصراً پذیرش از طریق سوابق تحصیلی صورت گرفت. با توجه به سالهای اخیر باید کنکور حذف شود.


کنکور در افغانستان

در افغانستان سالانه امتحان کنکور فقط از کسانی که از صنف (پایه) دوازدهم فارغ شده‌اند اخذ می‌شود. بنابر پذیرش اندک دانشگاه‌های دولتی میزان این امتحان دشوارترین امتحان به‌شمار می‌رود. این امتحان همه ساله از دلو آغاز و در تمام ولایات برگزار شده تا به جوزا ادامه دارد. ۱۶۰ سؤال شامل این امتحان است که ۳۶۰ نمره دارد منبع آنها بیشتر به کتاب‌های سه صنف آخر یعنی دهم، یازدهم و دوازدهم می‌رسد و موضوعات سؤال‌ها به دو بخش عمده ساینسی و اجتماعی تقسیم شده‌است.



تاثیر معدل در کنکور

در سال ۹۵ برای کنکور ۹۶ تأثیر معدل مثبت درنظر گرفته شد و برای سالهای بعد باید بررسی شود. چرا که طبق قوانین، تأثیر قطعی معدل درکنکور باید در صورتی اعمال شود که امتحانات سه سال آخر دبیرستان بصورت نهایی برگزار شود. با اعتراض به این مسئله که چرا نمرات یک سال امتحان نهایی (سال سوم) باید در کنکور تأثیر قطعی داشته باشد این موضوع بررسی شده و تأثیر معدل در کنکور ۹۶ تأثیر مثبت شد.


چند نکته مهم درباره به خاطر سپردن مطلب


1. قبل از خواب مطالعه کنید.

2. با فاصله‌ی زمانی برنامه‌ریزی شده درس بخوانید.

3.قصه گویی کنید. 

4.تغییر مکان بدهید.

5.موضوع مورد مطالعه را تغییر دهید.

6.ازخودتان آزمون بگیرید.

7.بنویسید.

8.بلند بلند درس بخوانید.


چند نکته مهم درباره حفظ تمرکز


1.مایعات بنوشید.

2.به خودتان برسید.

3.گروهی درس بخوانید.

4.برنامه ریزی زمانی داشته باشید.

5.مراقبه کوتاهی داشته باشید.

6.ورزش کنید.

7.موسیقی گوش دهید.

8.چربی های اُمگادار مصرف کنید.

9.به خود استراحت بدهید.

10.خواب کافی داشته باشید.

11.اینترنت را قطع کنید.

12.رایحه های خوشبو استشمام کنید.

13.تمرین ذهنی داشته باشید.

14.ببینید چه روشی برای شما جواب میدهد.










  • میثم عابدی

 بازی های هفتم جام جهانی (چهارشنبه 30خرداد)دوبازی از گروه B و یک بازی از گروه A است که برنامه بازی ها   به شرح زیر است:


پرتغال_مراکش/ساعت16:30


عربستان_اروگوئه/ساعت19:30


ایران_اسپانیا/ساعت22:30

جام جهانی

  • میثم عابدی

قابلیت های جدید اینستاگرام : پشتیبان گیری از اطلاعات و استفاده آسان تر از استوری

قابلیت های جدید اینستاگرام طی مدت زمان اخیر و از طریق عرضه چند به روزرسانی به آن افزوده شده‌اند. در این مطلب با 10 مورد از ویژگی های جدید اینستاگرام آشنا می‌شوید.

اینستاگرام به لطف افزوده شدن کوله‌باری از قابلیت‌ها و ابزارهای داخلی به آن، از یک اپلیکیشن موبایل ساده به منظور اشتراک‌گذاری عکس تبدیل به یک شبکه اجتماعی همه فن حریف شده است. طی مدت زمان اخیر و با انتشار چند آپدیت، به صورت مرحله مرحله چندین ویژگی جدید به آن افزوده شده است که با استفاده از آن‌ها از ابزارهای جانبی دیگر بی‌نیاز خواهید شد.

فیلترهای صورت

یکی از جذاب‌ترین قابلیت های جدید اینستاگرام فیلترهای صورت متنوع آن است که با استفاده از آن‌ها به هیچ برنامه ویرایش تصویر دیگری نیاز نخواهید داشت. فیلترهای صورت اینستاگرام همانند مورد مشابه آن در اسنپ چت در بخش استوریز قابل استفاده بوده و به کمک آن‌ها می‌توان صورت خود را با افزودن اشیا مختلف، به حالت‌های بسیار خنده‌داری درآورد. اگرچه به عقیده برخی افراد این ویژگی نیز همانند بسیاری دیگر از قابلیت‌ها از اسنپ چت کپی شده، اما واقعیت این است که کاربران روی خوشی به آن‌‌ها نشان داده‌اند و امروز تعداد کاربران اینستاگرام به مراتب از اسنپ چت بیشتر است.

قابلیت های جدید اینستاگرام

 عملکرد این فیلترهای فوق‌العاده است. حتی در بخش استوریز می‌توان آن‌ها را حین استفاده از دوربین سلفی به صورت خود اعمال کرد، پس برای استفاده از این دسته از قابلیت های جدید اینستاگرام نیاز به یک گوشی موبایل دارای دوربین سلفی قدرتمند دارید. از آنجایی که دوربین می‌تواند صورت را ردیابی کند، فیلترها حتی با جابه‌جایی صورت کاربر نیز اعمال می‌شوند.

قابلیت Rewind

Rewind یکی دیگر از قابلیت های جدید اینستاگرام است که فقط در استوریز می‌توان از آن استفاده کرد. کاربران امیدوارند به زودی از این امکانات جدید به صورت مستقیم برای بارگذاری ویدیو و یا عکس استفاده کنند، اما هیچ تضمینی برای تحقق آن وجود ندارد.

قابلیت های جدید اینستاگرام 

 بعد ازورود به بخش استوریز، همانند همیشه یک ویدیو عادی ضبط کرده و سپس برای وارد شدن به بخش حالت‌ها انگشت خود را بر روی نمایشگر به سمت راست بکشید. اکنون با انتخاب گزینه Rewind، که در کنار گزینه‌های Boomerang و Hands-Free قرار گرفته، می‌توان ویدیویی ساخت که به صورت سر و ته پخش می‌شود. خوشبختانه می‌توان از این قابلیت، هم حین استفاده از دوربین جلویی و هم در زمان استفاده از دوربین اصلی بهره برد.

قابلیت Hashtag


از دیگر امکانات جدید اینستاگرام باید به امکان افزودن استیکر به هر استوری اشاره کرد. در ادامه می‌توان بر روی این استیکر یک هشتگ دلخواه نوشت. این استوری به وسیله هشتگ نوشته شده با دیگر تصاویر دارای همین هشتگ دسته‌بندی خواهد شد. بهتر است برای جلوگیری از شلوغ شدن تصویر از قرار دادن چندین هشتگ خودداری کنید.

قابلیت های جدید اینستاگرام

برس پاک کن جدید

بیشتر قابلیت های جدید اینستاگرام به بخش استوریز مربوط می‌شوند. اکنون یک قلم جدید برای طراحی به این بخش اضافه شده که با استفاده از آن می‌توانید تصاویری هنرمندانه ایجاد کنید.

قابلیت های جدید اینستاگرام

ابتدا در استوریز یک عکس جدید ثبت کرده و آن را با استفاده از دیگر قلم‌های موجود ویرایش کنید و یا کل آن را به صورت یک دست رنگ بزنید. با استفاده از قلم جدید می‌توان بخش‌های دلخواه از نقاط رنگ شده پیشین را پاک کرد. این قابلیت برای پررنگ کردن یک بخش مشخص از عکس و حذف دیگر اشیا بدون اهمیت بسیار کاربردی است. مجددا می‌توانید بعد از ایجاد استوری و ذخیره شدن خودکار آن در گالری، عکس را به صورت تصویری جدید در حالت عادی به اشتراک بگذارید.

ذخیره و یا نشانه‌ گذاری تصاویر و ویدیوها


وقتی حین مرور صفحات مختلف با یک عکس دلخواه مواجه می‌شوید می‌توانید آن را برای مشاهده‌ و یا استفاده‌های بعدی، به روش‌هایی مختلف در گوشی موبایل خود ذخیره کنید. اکنون نیاز به انجام این کار از بین رفته است، چرا که می‌توان تصاویر را به راحتی نشانه‌ گذاری کرد و در زمان‌های بعدی در داخل خود اینستاگرام به آن‌ها دسترسی داشت. به عقیده بسیاری از کاربران، قابلیت نشانه گذاری تصاویر در اینستاگرام، ورژن توسعه یافته شبکه اجتماعی پینترست است.

اکنون می‌توان هر پست را با لمس دکمه بوکمارک، در بخشی مشخص و داخل برنامه ذخیره کرد. این دکمه در گوشه پایین سمت راست هر عکس و یا ویدیو قرار دارد. به عنوان یکی دیگر از قابلیت های جدید اینستاگرام باید به امکان ساخت چندین مجموعه و کلکسیون اشاره کرد، قابلیتی که مجددا پیشتر آن را در پینترست مشاهده کرده بودیم.

دکمه بوکمارک را لمس کرده و آن را برای چند ثانیه نگه دارید تا به این وسیله پست دلخواه را به یکی از مجموعه‌های پیشین اضافه کنید و یا در همان لحظه یک کلکسیون جدید برای دسته‌بندی تصاویر بسازید. این قابلیت افزوده شده به اینستاگرام را باید یکی از بهترین راهکارهای نشانه‌ گذاری مطالب در بین تمامی سرویس‌های اینترنتی دانست.

امکان ساخت آلبوم

همیشه گفته شده یک تصویر بهتر از هزاران کلمه یک موضوع را نقل می‌کند، به همین دلیل برای نقل یک داستان مفصل باید از چند عکس استفاده کنید. به لطف امکان ساخت آلبوم در اینستاگرام و قرار دادن چندین عکس و ویدیو در کنار یکدیگر و در ادامه منتشر کردن تمامی آن‌ها در قالب یک پست، همیشه تصاویر و ویدیوهای شما مرتب و منسجم باقی می‌مانند.

قابلیت های جدید اینستاگرام

برای ساخت آلبوم، یک تصویر جدید ثبت کرده و یا برای انتخاب آن به گالری وارد شوید. بعد از ایجاد و یا انتخاب عکس یا ویدیو، دکمه Multiple Images را لمس کنید. اکنون می‌توانید به جز مورد اول انتخاب شده، تا سقف 9 عکس و یا ویدیوی دیگر را برای قرار گرفتن در این آلبوم انتخاب کنید. اگرچه می‌توان هر تصویر و یا ویدیو را به صورت جداگانه ویرایش کرد، اما برای تمامی آن‌ها یک کپشن و موقعیت جغرافیایی تعیین می‌شود.

استفاده از برنامه به صورت آفلاین

امکان استفاده آفلاین از اینستاگرام قابلیتی است که تنها در دسترس کاربران اندرویدی قرار دارد. البته تمامی دستگاه‌های اندرویدی نیز قادر به اجرای آن نیستند و سیستم عامل باید حتما نسخه 7.0 نوقا و به بعد باشد.

در حالت آفلاین می‌توان تصاویر را ثبت و آن‌ها را ویرایش کرد. این پست بعد از اولین اتصال به اینترنت به صورت خودکار ارسال خواهد شد. همچنین کاربران می‌توانند در حالت آفلاین از تایم لاین خود استفاده کنند. بین تصاویر کش شده از قبل گشت و گذار کرده و آن‌ها را لایک کنید و یا برایشان کامنت بگذارید. بعد از نخستین اتصال این تغییرات اعمال خواهند شد.

اپلیکیشن دسکتاپ اینستاگرام

اگرچه مدت‌هاست می‌توان از طریق دسکتاپ و با استفاده از مرورگر وارد حساب کاربری خود در اینستاگرام شد، اما اپلیکیشن تحت وب این شبکه اجتماعی قابلیت‌های بسیار کمی داشته و به عنوان نمونه نمی‌توان استوری‌ها را در آن مشاهده کرد و یا به دیگر کاربران دایرکت فرستاد. خوشبختانه مدتی است اپلیکیشن اینستاگرام برای ویندوز 10 به صورت رایگان در فروشگاه مایکروسافت عرضه شده و می‌توان آن را هم بر روی دسکتاپ و هم بر روی گوشی موبایل ویندوزی استفاده کرد.

قابلیت های جدید اینستاگرام

حین استفاده از نرم افزار ویندوز 10 این شبکه اجتماعی در دسکتاپ، به تمامی امکانات به جز اشتراک‌گذاری عکس دسترسی دارید. برخلاف اپلیکیشن تحت وب، اکنون می‌توانید استوری دوستان خود را مشاهده کرده و حتی با استفاده از وب‌کم یک استوری جدید ارسال کنید. همچنین می‌توانید از طریق دایرکت اینستاگرام برای آن‌ها پیام بفرستید.

متد احراز هویت دو مرحله‌ای

با توجه به افزودن شدن قابلیت های جدید اینستاگرام ، روز به روز اطلاعات بیشتری از خود را در حساب کاربری‌تان بارگذاری می‌کنید، پس حفظ حریم خصوصی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. متد احراز هویت دو مرحله‌ای یک سد امنیتی است که تمامی سرویس‌ها به منظور ایمن‌سازی اکانت‌های کاربران خود باید آن را پیاده‌سازی کنند. اینستاگرام در یکی از به‌روزرسانی‌های اخیر این قابلیت را به سرویس خود اضافه کرد.

قابلیت های جدید اینستاگرام

برای فعال کردن آن به مسیر Profile > Menu > Two-Factor Authentication رفته و گزینه Require Security Code را فعال کنید. در ادامه باید شماره موبایل خود را وارد کنید. از این پس پل ارتباطی اینستاگرام با شما به منظور اطمینان از عدم دسترسی کاربران دیگر به حساب کابری‌تان این شماره موبایل خواهد بود.

ارسال پیام دارای قابلیت از بین رفتن خودکار

بعد از مدت‌ها درخواست کاربران، اینستاگرام مجبور شد یکی دیگر از قابلیت‌های اساسی اسنپ چت را به شبکه اجتماعی خود بیاورد. امکان ارسال پیام‌های دارای قابلیت از بین رفتن خودکار نخستین چیزی بود که اسنپ چت را نزد کاربران محبوب کرد.

برای استفاده از آن وارد دایرکت اینستاگرام شده و دکمه دوربین آبی رنگ واقع در انتهای صفحه را لمس کنید. تنها این دوربین آبی می‌تواند پیام‌های دارای قابلیت حذف خودکار ارسال کند. با استفاده از دوربین خاکستری عادی، که در کنار اسم هر کاربر قرار گرفته، پیام‌هایی عادی و دائمی ارسال خواهد شد. یکی از راه‌های دور زدن دریافت یک پیام دارای قابلیت حذف خودکار، گرفتن اسکرین شات از آن است. خوشبختانه اینستاگرام در صورت گرفته شدن اسکرین شات از پیام دارای قابلیت حذف خودکار ارسال شده توسط شما به وسیله هر کاربر دیگری، یک نوتیفیکیشن اخطاردهنده می‌فرستد.

به لطف افزوده شدن قابلیت های جدید اینستاگرام ، این اپلیکیشن موبایل تبدیل به یک شبکه اجتماعی همه فن حریف شده است و کاربران دیگر آن را تنها به چشم فضایی به منظور به اشتراک‌گذاری تصاویر خود نگاه نمی‌کنند.

  • میثم عابدی

«پایتخت 5» بعد از سال‌ها غیبت در بخش سریال‌های نوروزی بار دیگر به روی آنتن آمد. سریالی که توانسته در میان معدود برنامه‌های تلویزیونی رسانه ملی مخاطب را به سوی خود جذب کند.

شاید یکی از دلائل محبوبیت‌ پایتخت پرداختن به یک زندگی کاملاً محلی، بدون تجملات، نزدیک به طبقه متوسط جامعه و همزادپنداری مخاطب باشد.

یکی دیگر از نقاط قوت «پایتخت» استفاده از گویش مازندرانی یا به قول خود اهالی آنجا «مازنی» باشد. استفاده از این گویش و شوخی‌های متعدد نه تنها واکنش منفی از سوی مازندرانی‌ها به همراه نداشته است بلکه به نوعی آشنایی دیگر نقاط کشور با این گویش محلی بود.

اما آنچه که کمی آزاردهنده می‌باشد اتصال این سریال به جریانات سیاسی، نظامی و... می‌باشد.

در قسمت‌های پیشین مسائلی همچون انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و شائبه طرفداری این سریال از دولت نهم و دهم با انتقاداتی همراه شد و حالا هم «پایتخت 5» علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری به حمایت از تولیدات داخلی و سرمایه‌های ملی فیلم به گونه‌ای سعی در معرفی ترکیه به عنوان کشوری گردشگری دارد.

کشوری که همین حالا هم بر اساس آمار وزارت گردشگری ترکیه بیشترین گردشگران را از ایران دارد.

در فصل پنجم ارتباط دادن یک خانواده شهرستانی به داعش و جنگ سوریه و عراق کمی دور از ذهن است و شاید اگر سازمان هنری- رسانه‌ای اوج [حامی این سریال] که الان «به وقت شام» با همین موضوع را بر سر در سینما دارد، خواهیم دید که چرا داعش در یک سریال ایرانی ریشه دوانده است.

بانی فیلم در تحلیلی در سایت خود می‌نویسد: پلان‌های بالن سواری شخصیت‌های این سریال که گویا در نوشهر ضبط شده، به کام ترکیه و جاذبه‌های گردشگری آن تمام شد!

اختصاص دست و دلبازانه تایم زیادی از سریال به تصاویر توریستی از شهر «ادنا» عملاً در قسمت‌های اخیر آن را بدل به یک تبلیغاتچی زبل و ذوق زده برای ترکیه کرده است.

حاشیه‌های این سریال در بخش پنجم هم کم نبود.

بازیگر ایرانی بدون حجاب ساکن ترکیه در نقش زنی ارمنی سبب شد تا پس از انتقادات نام او از تیتراژ حذف شود. نگین میرزایی بازیگر زن سریال «پایتخت۵» که در واقع کارمند GEM  هم هست یا بوده و ساکن آنتالیاست، در حالی پایش به این سریال باز شده که هنوز عکس‌العمل شدید مدیران تلویزیون در قبال پخش تبلیغات فیلم‌های سینمایی از این شبکه و سیاست حذفی آنان از یاد اهالی سینما نرفته است.

جدا از این، انتقادات به مسئله ازدواج زودهنگام دختران در «پایتخت۵» به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی رایج در برخی مناطق ایران در حالی از سوی سازندگان این سریال بی‌پاسخ مانده که نمی‌توان از تبعات منفی آن در میان افکار عمومی جامعه به راحتی گذشت.

این ابهام در بخش حامی مالی این سریال هم دیده می‌شود و اختصاص فضای سریال و دو کاراکتر آن به تبلیغ یک اپلیکیشن با وجود منع قانونی صدا و سیما، برگ دیگری به تناقض‌های موجود در این باره می‌افزاید. نرم افزاری که اطلاعی از جزئیات و مشخصات متولیانش منتشر نشده و این روزها در دیگر شبکه‌ها نیز ردپای آن به چشم می‌خورد.

«پایتخت 5» بعد از سال‌ها غیبت در بخش سریال‌های نوروزی بار دیگر به روی آنتن آمد. سریالی که توانسته در میان معدود برنامه‌های تلویزیونی رسانه ملی مخاطب را به سوی خود جذب کند.

شاید یکی از دلائل محبوبیت‌ پایتخت پرداختن به یک زندگی کاملاً محلی، بدون تجملات، نزدیک به طبقه متوسط جامعه و همزادپنداری مخاطب باشد.

یکی دیگر از نقاط قوت «پایتخت» استفاده از گویش مازندرانی یا به قول خود اهالی آنجا «مازنی» باشد. استفاده از این گویش و شوخی‌های متعدد نه تنها واکنش منفی از سوی مازندرانی‌ها به همراه نداشته است بلکه به نوعی آشنایی دیگر نقاط کشور با این گویش محلی بود.

اما آنچه که کمی آزاردهنده می‌باشد اتصال این سریال به جریانات سیاسی، نظامی و... می‌باشد.

در قسمت‌های پیشین مسائلی همچون انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و شائبه طرفداری این سریال از دولت نهم و دهم با انتقاداتی همراه شد و حالا هم «پایتخت 5» علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری به حمایت از تولیدات داخلی و سرمایه‌های ملی فیلم به گونه‌ای سعی در معرفی ترکیه به عنوان کشوری گردشگری دارد.

کشوری که همین حالا هم بر اساس آمار وزارت گردشگری ترکیه بیشترین گردشگران را از ایران دارد.

در فصل پنجم ارتباط دادن یک خانواده شهرستانی به داعش و جنگ سوریه و عراق کمی دور از ذهن است و شاید اگر سازمان هنری- رسانه‌ای اوج [حامی این سریال] که الان «به وقت شام» با همین موضوع را بر سر در سینما دارد، خواهیم دید که چرا داعش در یک سریال ایرانی ریشه دوانده است.

بانی فیلم در تحلیلی در سایت خود می‌نویسد: پلان‌های بالن سواری شخصیت‌های این سریال که گویا در نوشهر ضبط شده، به کام ترکیه و جاذبه‌های گردشگری آن تمام شد!

اختصاص دست و دلبازانه تایم زیادی از سریال به تصاویر توریستی از شهر «ادنا» عملاً در قسمت‌های اخیر آن را بدل به یک تبلیغاتچی زبل و ذوق زده برای ترکیه کرده است.

حاشیه‌های این سریال در بخش پنجم هم کم نبود.

بازیگر ایرانی بدون حجاب ساکن ترکیه در نقش زنی ارمنی سبب شد تا پس از انتقادات نام او از تیتراژ حذف شود. نگین میرزایی بازیگر زن سریال «پایتخت۵» که در واقع کارمند GEM  هم هست یا بوده و ساکن آنتالیاست، در حالی پایش به این سریال باز شده که هنوز عکس‌العمل شدید مدیران تلویزیون در قبال پخش تبلیغات فیلم‌های سینمایی از این شبکه و سیاست حذفی آنان از یاد اهالی سینما نرفته است.

جدا از این، انتقادات به مسئله ازدواج زودهنگام دختران در «پایتخت۵» به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی رایج در برخی مناطق ایران در حالی از سوی سازندگان این سریال بی‌پاسخ مانده که نمی‌توان از تبعات منفی آن در میان افکار عمومی جامعه به راحتی گذشت.

این ابهام در بخش حامی مالی این سریال هم دیده می‌شود و اختصاص فضای سریال و دو کاراکتر آن به تبلیغ یک اپلیکیشن با وجود منع قانونی صدا و سیما، برگ دیگری به تناقض‌های موجود در این باره می‌افزاید. نرم افزاری که اطلاعی از جزئیات و مشخصات متولیانش منتشر نشده و این روزها در دیگر شبکه‌ها نیز ردپای آن به چشم می‌خورد.

به هر روی اینکه مردم از یک سریال حمایت می‌کنند دلیلی نمی‌شود که از این فضای شکل گرفته به گونه‌ای استفاده شود که شائبه سوء استفاده پررنگ گردد.

به هر روی اینکه مردم از یک سریال حمایت می‌کنند دلیلی نمی‌شود که از این فضای شکل گرفته به گونه‌ای استفاده شود که شائبه سوء استفاده پررنگ گردد.

یک منتقد تلویزیون با اشاره به مساله طرح ازدواج دو دختربچه سریال «پایتخت» بیان کرد که این برداشت اشتباه است که عوامل در پی ترویج ازدواج در سن پایین بوده اند.

رضا صائمی منتقد سینما و تلویزیون درباره سریال «پایتخت ۵» ساخته سیروس مقدم که این شب ها از شبکه یک سیما روی آنتن می رود گفت: تجربه سریال های چند فصلی نشان داده است که وقتی مخاطبان کاری را دوست داشته اند و بعد فصل های بعدی آن در تلویزیون و یا حتی شبکه نمایش خانگی ساخته شده به میزان فصل اول موفق نبوده است اما فصل پنجم «پایتخت» اثر باکیفیتی شده است.

وی ادامه داد: «پایتخت ۵» حتی نسبت به فصل چهارم خیلی موفق تر است و شاید یک دلیل این است که وقتی سریالی فرصت کافی برای نگارش، ساخت و پرداخت داشته باشد اشکالات کمتری دارد. این موفقیت درحالیست که کار عوامل سریال در این فصل بسیار سخت تر است چون توقع مردم بالا رفته و شخصیت ها شناخته شده هستند.

نقدی بر سریال «پایتخت ۵»

این روزنامه نگار همچنین با اشاره به سرمایه گذار فصل پنجم این سریال عنوان کرد: خیلی ها به دلیل اینکه موسسه اوج پشت این سریال است کمی دچار بدبینی شدند و حتی با اینکه سریال را دوست دارند اما ناراحتند که چرا با موسسه اوج همکاری شده است ولی مساله این است که ما نمی توانیم کیفیت و یا بی کیفیتی یک اثر را متاثر از سرمایه گذار و موسسه ای که پشت آن است بدانیم.

این منتقد با اشاره به ویژگی های سریال «پایتخت» عنوان کرد: من تضادی را در سریال احساس می کنم که البته نگاه قطعی نسبت به آن ندارم. «پایتخت ۵» در عین اینکه طنز است و موقعیت های فانتزی و اغراق آمیز دارد از فضایی رئال هم برخوردار است و روابط آدم ها در خانواده و اجتماع برای مخاطب باورپذیر است.

«پایتخت» از معدود سریال هایی است که در عین اینکه بومی و محلی است اما محبوبیت ملی داردوی با اشاره به پرداخت سریال به فرهنگ بومی اظهار کرد: شاید «پایتخت» از معدود سریال های تلویزیونی باشد که در عین اینکه بومی و محلی است و بافت جغرافیایی آن خارج از تهران است اما محبوبیت ملی دارد و شاید اگر جای دیگری بود اینقدر محبوبیت نداشت و بخشی از دلیل این محبوبیت آشنایی با خرده فرهنگ شمال است.

صائمی در واکنش به مطرح شدن ازدواج سارا و نیکا دو دختربچه دوقلوی این سریال بیان کرد: اکنون سن ازدواج در شمال کشور هم انقدر پایین نیست و به نظر من نقی و هما در این سریال قصد شوهر دادن بچه هایشان را ندارند. حتی آنها قبل از اینکه به ترکیه بروند فکر می کنند مدیری که برای خواستگاری فهیمه آمده برای دخترانشان آمده و نقی به همین دلیل یک درگیری ایجاد می کند.

اینکه برخی فکر می کنند این بخش از داستان ترویج ازدواج در کودکی است برداشت اشتباهی است اما شاید بهتر بود که مطرح نمی شدوی اضافه کرد: اینکه برخی فکر می کنند این بخش از داستان ترویج ازدواج در کودکی است برداشت اشتباهی است اما شاید بهتر بود که مطرح نمی شد. با نگاهی دیگر ممکن است نگاه رحمت باشد که در رویاهای خودش فکر می کند این دوقلوها برای برادرانش مناسب هستند و سریال قصد نداشته که ازدواج در سن پایین را ترویج کند. به صرف اینکه مساله ای طرح می شود به معنای ترویج و تایید آن نیست و چون طنز است باید از این زاویه هم به موقعیت نگاه کنیم.

این منتقد همچنین به ازدواج فهیمه که همسرش فوت کرده است اشاره و بیان کرد: چرا ازدواج فهیمه در سریال مورد توجه قرار نمی گیرد؟ او زن جوانی است که همسرش فوت کرده است و خواستگار هم دارد و اتفاقا هنوز این مساله در جامعه ما قبح دارد که در سریال این قبح شکسته می شود. همه ما چنین زنانی را در اطراف خود می بینیم و چرا باید اینها یک عمر تنها باشند. این نکته مثبتی است که سریال به آن توجه کرده است و حتی ما می بینیم که فهیمه به رحمت علاقه دارد.

وی از برخی از دیالوگ های سریال یاد کرد و گفت: بعضی از دیالوگ ها و حرف هایی که بازیگران سریال به هم بیان می کنند و یا فحاشی ها و تو سر هم زدن ها ویژگی های منفی سریال است و نباید کل کل کردن را با تو سر هم زدن اشتباه بگیریم.

بعضی از دیالوگ ها و حرف هایی که بازیگران سریال به هم بیان می کنند و یا فحاشی ها و تو سر هم زدن ها ویژگی های منفی سریال استاین منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به صحنه ای از سریال توضیح داد: در یکی از قسمت ها برخورد نقی را در حضور جمع با بهتاش دیدیم که روی دستش خالکوبی کرده بود و بعد درباره این حرکت صحبت می شود که چرا نقی در جمع اینگونه برخورد کرد؟ این یک ویژگی خوب سریال است که ما با نقد اجتماعی خیلی خوبی نسبت به رفتارها و کنش ها مواجه هستیم که البته از چنین صحنه هایی بیشتر جنبه طنز آن مورد توجه قرار می گیرد.

صائمی درباره شخصیت پردازی در سریال نیز بیان کرد: مردم شخصیت های «پایتخت» را می شناسند و حتی می توانند پیش بینی کنند که هما و یا نقی چه واکنش هایی نسبت به یک رفتار می توانند داشته باشند. من کمتر سریالی دیدم که مخاطب اینقدر از شخصیت ها توقع داشته باشد و نشان می دهد که چقدر این شخصیت ها تاثیرگذارند که مخاطب آنها را واقعی می پندارد و از حالت دراماتیک خارج می شود.

این روزنامه نگار عنوان کرد: «پایتخت» پیچیدگی روابط فردی و اجتماعی را هم نشان می دهد و گاهی فکر می کنیم شخصیت ها دچار تناقض هستند اما مساله این است که ما در این سریال با قهرمان ها مواجه نیستیم بلکه همه خاکستری هستند و نقاط قوت و ضعف دارند. نقی در عین حسادت به پسرخاله اش باز هم حامی اوست و یا در عین کل کل با هما، روابط زناشویی خوبی با هم دارند.

وی اضافه کرد: بهترین اتفاق در این سریال برای بهرام افشاری رخ داده است او با اینکه اخیرا در چند فیلم سینمایی بازی های خوبی داشته است اینجا بسیار خوب دیده می شود و قابلیت های خود را به اثبات می رساند.

مقدمه چینی برای ورود به داستان اصلی طولانی بود و ریتم کار را کند می کرداین منتقد به طولانی شدن بعضی از صحنه ها اشاره و عنوان کرد: مقدمه چینی برای ورود به داستان اصلی طولانی بود و ریتم کار را کند می کرد حتی بعضی سکانس ها مثل حضور در فضای بسته ماشین به درازا می کشید. البته با نگاهی دیگر می توان گفت که در «پایتخت۵» توجه بیشتری به جزییات شکل گرفته است و گاهی هم داستانک هایی اضافه می شود که به دلیل موقعیت های طنزی است که در آنها وجود دارد.

وی در پایان بیان کرد: تنها نکته ای که باید نگران آن بود ورود قصه به داعش است و امیدوارم ورود به چنین فضایی، قصه را دچار سانتی مانتالیسم سیاسی نکند و در ذوق مخاطب نخورد.

  • میثم عابدی